Procter spant geding tegen Unilever aan

ROTTERDAM, 12 APRIL. De Nederlandse vestiging van het Amerikaanse concern Procter & Gamble beschuldigt wasmiddelenfabrikant Lever Nederland van misleidende reclame. In een kort geding eist P & G stopzetting van de tv-commercial waarin Lever suggereert dat uit onderzoek blijkt dat haar wasverzachter beter is dan die van andere. Het geding dient op 27 april bij de Amsterdamse rechtbank.

Lever, dochter van multinational Unilever, beweert in een reclamespotje voor de televisie dat haar wasverzachter Robijn beter is dan niet met name genoemde andere wasverzachters. Dat zou blijken uit recent vergelijkend onderzoek van de instituten British Textile Technology Group en TNO's Instituut voor reinigingstechnieken. Gezien het marktaandeel van de wasverzachters van P & G (Lenor en Lenor Ultra Plus) moet het tv-publiek wel concluderen dat met de andere wasverzachters die van P & G bedoeld worden, meent Procter. Wat betreft de merkartikelen bestaat het Nederlandse aanbod van wasverzachters hoofdzakelijk uit Robijn, Lenor en Silan (van het Duitse Henkel).

Volgens P & G komt uit laboratoriumtests juist naar voren dat Robijn en Lenor niet wezenlijk verschillen en dat Lenor op een aantal punten zelfs beter is. Daarom eist het concern stopzetting van de reclame op straffe van een dwangsom van een half miljoen gulden per overtreding.

Wasverzachters worden na het wassen en spoelen aan het te behandelen wasgoed toegevoegd om het, na droging, zachter en soepeler ('voller') te doen aanvoelen. Van wasgoed dat binnenshuis te drogen hangt verkleven de vezels zodat het goed later stug aanvoelt. Bij wasgoed dat bewegend droogt, omdat het in de wind wappert of in een droogtrommel ronddraait, treedt dit effect niet op. Wasverzachters omgeven de textielvezels met een soort paraffinelaagje dat de vezels vrij van elkaar houdt.