Intrum profiteert van gebroken mast Tokio

ROTTERDAM, 12 APRIL. In een paar minuten ging maanden werk verloren. Het zeiljacht Tokio, leider in het klassement van de Whitbread zeilrace om de wereld, brak vorige week zijn mast en verspeelde daardoor minstens vier dagen op de overige deelnemers. De Tokio had in de eerste etappe, in september en oktober 1993, een voorsprong van een half etmaal genomen op de rest van het veld, en had die uren in de maanden daarna met succes verdedigd. Het jacht moet door de mastbreuk twee verschillende havens aandoen om reparaties uit te voeren.

De Yamaha en de Intrum Justitia zijn de twee jachten die als eersten profiteren van het ongeluk van de Tokio. De Yamaha voert de vloot aan, de Intrum, in deze etappe nummer twee op vijftien zeemijlen, ligt eerste in het voorlopig tussenklassement. De leiders zullen vandaag Recife, het meest oostelijke puntje van Brazilië, en donderdag de evenaar passeren. Ze hebben nog ruim vijfduizend kilometer te gaan tot Fort Lauderdale, waar de schepen op zijn vroegst op 27 april worden verwacht.

De vijfde etappe, van Uruguay naar Florida, is in theorie een stuk minder gevaarlijk dan de weken die de zeiljachten doorbrachten in de zuidelijke oceanen tussen Urugaya en Australië en Nieuw-Zeeland. Maar het parkoers langs de kust van Brazilië op weg naar de evenaar heeft als moeilijkheid dat de schepen daar een aan de windse koers moeten varen. Met de wind schuin van voren krijgen de jachten het zwaar te verduren door het onophoudelijke gebeuk van de golven. Drie jachten hebben bijvoorbeeld te kampen met delaminatie; ze vallen min of meer uit elkaar. De verschillende soorten hars waarmee de lagen kunststof van de huid aan elkaar zijn gelijmd laten los.

Favoriet Tokio kreeg op 7 april om acht uur 's avonds de klap te verwerken. “We zeilden aan de wind”, vertelde schipper Dickson later. “In windkracht vijf met een Genua 3 en een grootzeil, toen de mast brak. Onderdeks hoorde je het nauwelijks. Je voelt alleen de boot rechtop komen, een paar seconde hoor je gesteun en gekreun van de bemanning.” De Tokio had een reserve-mast klaar liggen in Nieuw-Zeeland, maar had moeite een vliegtuig te vinden dat het ding kon vervoeren. Met noodtuigage zeilde de Tokio naar Santos voor eerste reparties, in Vitoria moet de nieuwe mast beschikbaar zijn.