Chinees initiatief ter bescherming van eigen auto-industrie

PEKING, 11 APRIL. China gaat maatregelen treffen om de eigen auto-industrie te beschermen. Peking zal de komende twee tot drie jaar geen nieuwe fabrieken toestaan. In China geproduceerde auto's zullen in de toekomst meer onderdelen uit de Volksrepubliek zelf moeten bevatten. Dit meldt het dagblad China Daily dat zich baseert op vertrouwelijke beleidsdocumenten.

Plaatsvervangend hoofd van het staatsbureau voor de statisitiek, Lu Chunheng, gaf aan dat China agressieve stappen zal ondernemen om de auto-industrie op te bouwen, ondanks waarschuwingen vanuit binnen- en buitenland voor rampzalige gevolgen voor de economie. Het beleid, zoals dat in de vertrouwelijke documenten is neergelegd, moet de 116 Chinese autofabrieken beschermen door investeringen van de grote buitenlandse autoconcerns aan banden te leggen. Daartoe zal Peking de aangekondigde joint ventures voor gezamenlijke fabricage van onderdelen met General Motors, Ford, Renault, Volvo, Daewoo en Nissan nauwkeurig in de gaten houden, omdat “dergelijke projecten in korte tijd gemakkelijk kunnen uitmonden in een assemblagefabriek”, aldus China Daily. Dergelijke vestigingen worden de eerste twee tot drie jaar niet toegestaan.

Ook daarna zal Peking geen toestemming verlenen aan ondernemingen die modellen alleen samenstellen met behulp van geïmporteerde onderdelen. Ook als het verbod op assemblagefabrieken wordt opgeheven, blijft de nadruk liggen op de onderdelen die in China zijn vervaardigd. “Nieuwe ondernemingen moeten ten minste 40 procent van de onderdelen die zij gebruiken uit China halen. Over drie jaar moet dat aandeel 60 procent zijn”, zo staat in de vertrouwelijke documenten. (Reuter)