Huismerk in trek; percentage van de supermarktomzet behaald door de eigen merken

Grafiek: De Britse huismerken hebben zich stevig op de supermarktschappen genesteld.

Op dit moment zorgen 'private labels' voor meer dan een derde van de omzet in Groot-Brittannië.

Dit blijkt uit cijfers van het marktonderzoekbureau Nielsen, die onlangs verschenen in het vakblad DistriFood.

Binnen de EU heeft Portugal de laagste omzet aan huismerken. Het aanhouden van een eigen merk is lucratief bij verkoop op grote schaal, maar Portugal kent nauwelijks grote supermarktketens. Britse grootwinkelbedrijven daarentegen verkopen zelfs whisky onder eigen naam.

Volgens een artikel in 'The Economist' van vandaag letten consumenten steeds meer op prijzen dan op bekende namen. Grote bedrijven hebben zich hieraan zoveel mogelijk aangepast: Unilever en Procter & Gamble proberen hun eigen merken zoveel mogelijk te beschermen tegen de oprukkende huismerken. Dat doen ze door de produktie van hun eigen merken tegen zo laag mogelijke prijzen in grotere fabrieken te concentreren.

    • Roald van der Linde