Nederland te klein voor KBB

AMSTERDAM, 6 APRIL. De enige echte buitenlandse aankoop van de laatste jaren is nog niet winstgevend, maar het détailhandelsconcern Koninklijke Bijenkorf Beheer (KBB) wil de draad van acquisities buiten de vertrouwde Hollandse thuismarkt weer oppikken. Nederland, goed voor 92 procent van de totale omzet van 6 miljard gulden, is zo langzamerhand te klein, zo betoogde bestuursvoorzitter dr. A. Maas gisteren bij de aankondiging van de expansieplannen van het concern. KBB wil zijn risicos meer spreiden en kijkt daarom uit naar een buitenlandse overneming.

Waar KBB wil toeslaan, is het geheim van Maas en zijn medebestuurders. Hijzelf lijkt het meest geporteerd van warenhuizen - die hebben vanwege hun hogere entertainment-waarde net wat meer aantrekkingskracht op de consumenten dan speciaalzaken. Frankrijk, Italië en Spanje zijn taboe - de cultuurverschillen zijn te groot. Duitsland zou vroeger ook zijn afgevallen, maar dan om de prijs, maar is inmiddels minder duur. Engeland heeft het voordeel dat de consumentenbestedingen uit het dal komen. En dan is er nog Amerika.

De enige aankoop overzee van de afgelopen jaren deed KBB vier jaar geleden in de VS - de unieke speelgoedzaken van FAO Schwarz. Die zit nog in de rode cijfers. Dit jaar wordt het winst, zo voorspelt Maas.

De overneming van FAO Schwarz had de eerste stap moeten zijn naar andere overneming, zo indiceerde Maas. Dat het nooit zover was gekomen lag aan KBB zelf (ernstige problemen bij winstmaker Hema, die nu overwonnen zijn) en aan de teruggang van de Amerikaanse economie. Ondertussen heeft KBB in Nederland stukje bij beetje zijn marges verbeterd, zijn rentedragende schulden verminderd en zijn portefeuille van winkelketens uitgebreid en verbreed.

Behalve de Bijenkorf en de Hema omvat KBB nu ook M & S Mode, doe-het-zelf reuzen en de speciaalzaken van Retailnet. Alle speciaalzaken samen verdienden vorig jaar (voor rentebetalingen) 100 miljoen gulden, een verbetering van drie miljoen; de warenhuizen verbeterden hun winstbijdrage met 14 miljoen tot 130 miljoen gulden.

De omzet steeg in Nederland sterker dan de markt als geheel. Het rendement op het gemiddeld eigen vermogen werd tegen de verdrukking van de recessie in nog wat opgekrikt (van 16 procent naar 16,8 procent). Meer omzet, meer rendement maar niet meer banen. Het gemiddeld aantal personeelsleden (omgerekend naar volledige banen) liep met 41 mensen terug tot 15.357.

De financiële kracht voor buitenlandse overnemingen put KBB uit zijn Nederlandse prestaties. Er komt een uitgifte van nieuwe aandelen aan (een nieuw aandeel voor acht bestaande, met voorkeursrecht voor de huidige aandeelhouders) om de nodige financiële middelen te mobiliseren. Op 22 april volgen meer details. Aandeelhouders worden gelokt met de belofte van een zeker gelijke winst per aandeel en een 45 cent hoger dividend van 3,15 gulden. KBB moet wel gul uit de hoek komen, wil het concern nieuwe beleggers over de streep trekken. Het is namelijk nog maar de vraag of grootaandeelhouder Vendex (die 36 procent van de aandelen KBB bezit) meedoet met de aandelenemissie. Vendex zal liever in zijn eigen warenhuizen investeren, dan in die van KBB.