Grafiek

Grafiek: Hoewel Coca Cola in Nederland het meest aan reclame uitgeeft, ruim zeven miljoen in 1993, ligt de naam van Seven-Up het eerst op de lippen.

De naamsbekendheid van de kleurloze frisdrank is onder de Nederlandse bevolking het grootst, terwijl Seven-Up nog niet de helft van het Coca Cola reclamebudget spendeert. Pepsi, dat maar vier ton minder aan reclame uitgeeft dan zijn aartsrivaal Coke, moet genoegen nemen met de derde plaats. Dit blijkt uit een onderzoek van het Nipo, dat de frisdrankenmarkt in opdracht van het weekblad NieuwsTribune in kaart bracht. Gemiddeld dronk elke Nederlander in 1992 76,6 liter frisdrank en in 1993 74,0 liter.

De reclame van Seven-Up vindt men leuk, volgens het Nima Merkgenootschap dat de onderzoeksresultaten van commentaar voorzag. De reclame-inspanningen van de colafabrikanten worden ook opgemerkt en gewaardeerd. Onder jongeren, waar Pepsi zo nadrukkelijk op zegt te mikken, scoort Coca Cola aanzienlijk beter. Het Merkgenootschap waarschuwt voor het nadrukkelijk aanspreken van jongeren in de reclame: Snor, Joy en Punica werden door diezelfde jongeren afgestraft. In de nieuwe Pepsi Max reclame campagne heeft het Merkgenootschap wel vertrouwen.

Een woordvoerder van Pepsi vindt de huidige positie van het merk ronduit goed. Pepsi wordt hier immers pas zo'n vijf jaar actief gepromoot. Het marktaandeel van Coke is nu nog 58,4 procent, terwijl Pepsi 17,1 procent van de colamarkt beslaat.