Banken oefenen VNU-opties uit

De opbrengst van de door het uitgeversconcern VNU in maart aangekondigde emissie is verhoogd tot 608,5 miljoen gulden.

Bij de sluiting van de inschrijving, op 30 maart, meldde VNU een opbrengst van 524 miljoen gulden. Nadien heeft het bankensyndicaat (onder andere ABN Amro Bank en Goldman Sachs) dat de uitgifte van 3,1 miljoen aandelen verzorgde, gebruik gemaakt van een optie tot aankoop van 500.000 additionele VNU-aandelen. De emissie-opbrengst is bestemd voor de financiering van de overname van het Amerikaanse BPI Communications (uitgever van tijdschriften op het gebied van muziek, film en marketing) en van additionele acquisities.

Gisteren maakte VNU opnieuw een Amerikaanse overneming bekend. Met US Marketing Resources Group is overeenstemming bereikt over de overname van Advertising Products Group (APG) in Redwood City (Californië). APG levert software aan middelgrote en kleinere reclamebureaus voor de ondersteuning van de inkoop van reclamezendtijd voor radio- en televisiestations. APG behaalde in 1993 een omzet van ongeveer twaalf miljoen dollar en heeft honderd personeelsleden in dienst.