Oorzaak ongeluk onbekend; Drie doden bij neerstorten KLM-toestel

SCHIPHOL, 5 APRIL. Een ongeluk met een KLM Cityhopper bij Schiphol heeft gisteren aan drie mensen het leven gekost. In totaal waren er 24 mensen aan boord. Dertien inzittenden liepen ernstige verwondingen op. De oorzaak van het neerstorten is nog onduidelijk.

Het vliegtuig had een motorstoring, maar heeft op één motor zonder problemen de landingsbaan bereikt. Het onderzoek naar het ongeluk moet volgens het ministerie van verkeer en waterstaat 'binnen enkele maanden' kunnen worden afgerond.

Het toestel, een met propellers aangedreven SAAB 340b, was gistermiddag om twintig over twee opgestegen met bestemming Cardiff in Wales. Aan boord zaten 21 passagiers en drie bemanningsleden.

Achttien minuten na de start meldde de gezagvoerder een storing aan de rechtermotor en verzocht te mogen terugkeren. De verkeerstoren heeft daarop 'paraat vliegtuig' gegegeven, het teken dat een vliegtuig-in-problemen aanvliegt. De Kaagbaan werd voor de landing vrijgehouden.

Het toestel is goed voor de baan gekomen, aldus een woordvoerder van de luchtverkeersbegeleiding. Het werd door de verkeersbegeleiding al beschouwd als te zijn geland. “Zo'n 25 meter boven de grond trok-ie weer op”, aldus officier B. Voigt van de Schiphol-brandweer. Het zwenkte plots in een scherpe bocht naar rechts en stortte om tien voor drie neer op een veldje ten oosten van de baan.

Het toestel heeft eerst met zijn rechtervleugel de grond geraakt, is over de kop geslagen en is uiteindelijk op zijn linkerzij blijven liggen. Bij de crash is een steekvlam uit de rechtervleugel gekomen. De brand ging na korte tijd vanzelf uit.

De 37-jarige gezagvoerder G.L. Lievaard, een Britse toeriste en een nog onbekende man werden gedood, dertien mensen raakten ernstig gewond en zijn naar ziekenhuizen vervoerd. De flight-data recorder en de cockpit-voice recorder zijn gisteren geborgen. De resten van de Cityhopper, de 'Hamburg', worden naar depots op Schiphol-Oost gebracht.

Volgens een van de verkeersbegeleiders is “dit type vliegtuig gemakkelijk met één motor te besturen en kan er zonder problemen mee worden geland”. Directeur T. Leyer van Cityhopper noemde de bemanning 'gekwalificeerd' en 'ervaren'. Volgens een woordvoerder van de luchtverkeersbegeleiding wees niets erop dat het toestel in ernstige problemen was. “Het zag er naar uit dat hij goed zou terugkeren.” Er stond vrijwel geen wind op de Kaagbaan en de baan was in goede conditie.

“De gezagvoerder is in één keer aangevlogen op de baan en heeft niet gevraagd of hij mocht doorstarten”, aldus de woordvoerder van de luchtverkeersbegeleiding. Dat zou hebben betekend dat hij problemen had om te landen.

Pag.3: Alleen brand in vleugel van Cityhopper

Het vliegtuig is ter hoogte van Noordwijk weer boven land gekomen en daarna “langs de kortst mogelijke route teruggekeerd”, zonder rekening te hoeven houden met “allerlei airways”, aldus de woordvoerder van de luchtverkeersbegeleiding. Het moet onder meer over Nieuw-Vennep zijn gevlogen.

Naast de Kaagbaan stond al brandweer van Schiphol opgesteld. Die was, met de langs de baan aanwezige 'vliegtuig-spotters', het eerst bij de plaats van het ongeluk. Enkele gewonden zijn op eigen kracht uit de romp gekropen. Alleen bij de vleugel is brand geweest. Volgens officier B. Voigt van de Schiphol-brandweer hebben de blusapparaten van het toestel niet gewerkt.

Het is het tweede ongeluk met een Cityhopper sinds dat toestel is gaan vliegen. In 1982 verloor een F28 in extreme turbulentie een vleugel boven Moerdijk en stortte neer. Daarbij kwamen alle 21 inzittenden om het leven.