Met dank aan De bank

Mea culpa van ABN Amro. De klachten stroomden binnen nadat particuliere rekeninghouders begin februari een briefje kregen waarin ze lazen dat de 'gratis extra service' van een financieel jaaroverzicht ten behoeve van de belastingaangifte niet geleverd kon worden door de computers van De bank.

De rekeninghouders hebben een nieuwe brief gekregen, waarin het allemaal nog eens wordt uitgelegd. ABN Amro, in 1991 gefuseerd, werkt nog steeds met gescheiden administratieve systemen en de samenvoeging veroorzaakt grote problemen. In het meest ongunstige geval ('een zeer gering aantal cliënten') zal ABN Amro pas in 1997 iedereen een jaaroverzicht kunnen leveren.

Ondertussen zijn de banken wel verplicht gegevens over rente-inkomsten van cliënten aan de fiscus door te geven. Daarover maken veel rekeninghouders zich zorgen omdat de fiscus wel bediend kan worden terwijl diezelfde rente-gegevens niet voor hen worden verzameld. ABN Amro haast zich uit te leggen dat niet de hele administratie aan de fiscus wordt verstrekt. Een hele geruststelling - al blijft de worsteling van de bank met het computertijdperk verbazingwekkend. (RCJ)