'Wereldgids' voor bewuste consumenten

ROTTERDAM, 1 APRIL. Rainforest Crunch, een exotische muesli met regenwoud-ingrediënten, is een nieuwe trend op de Amerikaanse ontbijttafel. Gezond, exotisch en bovendien verantwoord. De kleine boeren in de Derde wereld die het produceren worden er beter van, want de winst blijft niet hangen bij tussenhandelaren en multinationals.

Dit staat in de 'Wereldgids voor consumenten', waarvan minister Alders (milieu) gistermidddag in Den Haag het eerste exemplaar in ontvangst nam. Het boekje, uitgegeven door Novib en de Consumentenbond, staat vol tips voor 'bewuste consumenten': mensen die willen weten waar hun boodschappen vandaan komen, wie het nieuwe tapijt in de huiskamer heeft geweven, hoeveel insecticide op een banaan is gespoten en wie aan een bepaald produkt verdient.

“De westerse consument heeft grote economische macht”, zei A. van den Heuvel, medewerker van het televisieprogramma 'Ook dat nog', die het eerste exemplaar van de Wereldgids aan minister Alders overhandigde. “Die consument kan door zijn koopgedrag een aanzienlijke bijdrage leveren aan de zuidelijke economie. Daarvoor heeft hij informatie nodig. Daar kan dit boekje bij helpen.”

Hoeveel macht consumenten hebben is wel gebleken in de Verenigde Staten, waar 'sociaal verantwoord kopen' al jaren populair is. Voedselgigant Heinz stapte in 1990 onmiddellijk over op dolfijnvriendelijke tonijnvangst, omdat klanten protestbrieven schreven na televisiebeelden van in visnetten verstrikte dolfijnen.

Bewust winkelen is goed, maar het moet niet leiden tot 'eco-protectionisme', waarschuwde Alders gisteren. “De milieunormen die op dit moment worden ingevoerd, vormen vaak een belemmering voor de economische ontwikkeling van Derde-wereldlanden. Wanneer we in Nederland praten over de eisen die we aan ontwikkelingslanden moeten stellen, gaan we vaak voorbij aan de duurzame ontwikkeling van die landen.”