VOORKEUR FILM

THE AGE OF INNOCENCE Martin Scorseses getrouwe adaptatie van de gelijknamige roman van Edith Wharton moet veel van het ironisch commentaar en psychologisch inzicht van de schrijfster missen, maar een uitgekiende, veelzeggende aankleding biedt een welkome aanvulling op de inhoud. Met Michelle Pfeiffer als de vrijgevochten gravin Olenska, die opschudding veroorzaakt in de rigide Newyorkse society van 1870, en samen met de reeds verloofde Archer (Daniel Day-Lewis) lijdt onder een gevaarlijk smeulende, maar nimmer geconsummeerde passie. In 10 theaters.

BAD LIEUTENANT Harvey Keitel speelt de rol van zijn leven in deze karakterstudie over een getroubleerde Katholieke held, in het dagelijks leven een corrupte, aan drugs en gokken verslaafde politie-inspecteur. Abel Ferrara observeert hem als betrof het een documentaire, geholpen door het authentieke optreden van de acteur, maar gaat zich aan het slot te buiten aan door drugs gevoede, religieuze extase.

THE BLUE KITE (Lan Fengzheng) Gedreven door een grote, maar beheerste woede toont Tian Zhuangzhuang de invloed van de maoïstische politiek vanaf de dood van Stalin tot aan de Culturele Revolutie op gewone mensen. Door de ogen van een klein jongetje is te zien hoe een gezin tot stof wordt vermalen, misleid door de Honderd Bloemen-campagne, uitgehongerd tijdens de Grote Sprong Voorwaarts en tenslotte als klassevijand veroordeeld door de Rode Garde. Amsterdam, Cinecenter en Rialto; Utrecht, 't Hoogt; Den Haag, Filmhuis; Rotterdam, 't Venster; Nijmegen, Cinemariënburg.

THE CEMENT GARDEN Mooie, symbolisch-realistische verfilming van Ian McEwans gelijknamige roman door Andrew Birkin, waarin vier neurotische kinderen, die na de voor de buitenwereld verborgen dood van beide ouders bijna alles doen wat daarvoor verboden was. Tedere perversiteit van door Andrew Robertson en Charlotte Gainsbourg vertolkte broer en zus leidt tot incest en regressie. Tilburg, Cinecitta; Leeuwarden, Filmhuis; Helmond, Filmhuis.

FIORILE De gebroeders Paolo en Vittorio Taviani verzorgen met Fiorile in grootse, aan de opera ontleende, stijl twee gelijktijdige reizen: één door Toscane en één door de tijd, via de geschiedenis van rijkdom en macht in een Toscaanse familie die een vloek over zich afriep die van generatie op generatie wordt doorgegeven tot op heden. Amsterdam, Desmet; Utrecht, Springhaver; Arnhem, Filmhuis; Cuijk, Filmhuis; Den Helder, Zevenskoop.

THE FIRM Sydney Pollacks verfilming van de gelijknamige bestseller van John Grisham is uitvoerig, maar laat het verhaal over het gruwelijke dilemma van een advocaat die zijn ziel aan de duivel verkocht geheel tot leven komen. De rolbezetting is om van te smullen, met naast Tom Cruise als de ambitieuze, voormalige werkstudent, vooral ook Gene Hackman als de Mephistopheles van Memphis, die al jaren in de hel woont met een niet te sussen geweten. In Amsterdam, Den Haag, Eindhoven, Reuver, Amstelveen.

HET IS EEN SCHONE DAG GEWEEST Als regisseur debuterende filmcriticus Jos de Putter filmde het laatste oogstjaar van een boer in Zeeuws-Vlaanderen, die zijn vader is. Door weglating van toegevoegde informatie, commentaar, mooie plaatjes of ego-document-geneuzel, onstond een wonderlijk zuivere documentaire van grootse filmische allure, die in alle rust, maar zonder omhaal ter zake komt: een requiem voor onze verbondenheid met de grond. Maastricht, Lumière; Middelburg, Schuttershof.

MANHATTAN MURDER MYSTERY Milde, onbezorgde comedy, die minder eenvoudig is dan op het eerste gezicht lijkt, over het anonieme leven in de grote stad gaat, en op ingenieuze wijze naar tal van oude thrillers verwijst. Diane Keaton speelt de Miss Marple van Manhattan, die de buurman van moord verdenkt en Woody Allen tegen zijn zin in het onderzoek meesleept. Ook met Alan Alda en Anjelica Huston. Amsterdam, Tuschinski 5.

NAKED Verpletterend fresco van de onverschilligheid, de ambivalentie, de gewelddadigheid en de gevoelsarmoede in het Londen van de jaren negentig. Regisseur Mike Leigh laat zijn neurotische, permanent zichzelf ontvluchtende held Johnny (de formidabele David Thewlis te midden van een ijzersterk ensemble) dolen door een hel zonder idealen, idolen of ideologie, bepaald door materialisme en lichamelijkheid. In Amsterdam, Den Haag, Nijmegen, Rotterdam, Tilburg, Utrecht, Wageningen.

ORLANDO Schitterend uitgedoste, door Sally Potter muzikaal geregisseerde verfilming van Virginia Woolfs roman over een vier eeuwen, vele landen doorkruisende ideaalfiguur, die ook nog eens vanzelfsprekend van een edelman in een rechteloze vrouw verandert. De vertolking van Orlando door Tilda Swinton geeft het imposante plaatjesalbum een ziel en een reden.

PASSION FISH Twee vrouwen met een Verleden strijken noodgedwongen neer in diep-Louisiana waar nooit iets verandert en waar de mensen namen dragen als DeLaFose. In deze geestige, warme film van John Sayles ontdekken ze dat zelfs koudbloedig geworden wezens als zij nog geschikt zijn voor de sensaties die het leven de moeite waard maken; vol hilarische visites en aanstekelijke cajun-muziek. Amsterdam, Kriterion en De Meervaart (ma di); Utrecht, Springhaver.

THE PIANO Jane Campion vertelt in haar rijkgelaagde, wonderlijk mooie derde speelfilm over de Victoriaans-pure sensualiteit van een Schotse vrouw in het barre 19de- eeuwse Nieuw Zeeland. Bij gebrek aan een stem drukt zij zich uit in haar pianospel. Holly Hunter speelt haar geniaal, de gebarentaal aanwendend voor drieste poëzie met handen en gezicht. Harvey Keitel is minstens zo goed als de man die haar, zichzelf en de piano betrekt in een spel van tederheid en passie. In 18 theaters.

THE REMAINS OF THE DAY Met flair en zwier en gesteund door de meer dan voortreffelijk spelende Anthony Hopkins en Emma Thompson verfilmde James Ivory Kazhuo Ishiguro's roman 'The Remains of de Day': over een butler die zich in de jaren dertig zo volmaakt als butler heeft opgesteld dat hij in 1958 nog steeds niet weet hoe hij moet leven. In Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Utrecht, Groningen, Leiden, Nijmegen, Wageningen.

SCHINDLER'S LIST Sobere en gewetensvolle verfilming door Steven Spielberg van Thomas Keneally's boek over de Sudetenduitser en zakenman Oskar Schindler, door wiens gezegende tussenkomst meer dan elfhonderd joden van de gaskamers in Auschwitz werden gered. De opportunist en oweeër wordt aanvankelijk met verve geportretteerd, maar de film wordt van begin af aan ook gekenmerkt door een griezelig soort vaart die past bij niet te stuiten gbeurtenissen en de onontkoombare systematiek van het judenfrei maken. In 44 theaters.

THE SNAPPER Verfilming van Roddy Doyle's gelijknamige boek door Stephen Frears speelt zich af in het noorden van Dublin. De twintigjarige dochter van de Curley's blijkt na een vrijblijvend nummertje zwanger te zijn, maar weigert de naam van de vader te onthullen. Een verheffend, maar nooit stichtelijk portret van een chaotisch huishouden, waar bloemrijke taal gebezigd wordt en de Guinness rijkelijk vloeit. In Amsterdam, Kriterion 2; Rotterdam, Venster 4; Nijmegen, Scala ; Maastricht, Cine K.

EN VERDER: Belle van Zuylen - Madame de Charriere (Echt, Royal Theater); Carlito's Way (In 14 theaters); Trahir (Zutphen, Luxor).