Olvarit-affaire kostte Nutricia in totaal dertig miljoen gulden

ZOETERMEER, 31 MAART. De Olvarit-affaire van half november vorig jaar heeft het Zoetermeerse voedingsconcern Nutricia al met al circa dertig miljoen gulden gekost. Dat stelt het bedrijf bij de gisteren naar buiten gebrachte jaarcijfers over 1993. Nutricia behaalde vorig jaar een netto winst van 100,5 miljoen gulden. Dat betekent een stijging van 15,2 procent ten opzichte van 1992.

In november vorig jaar zag het bedrijf zich genoodzaakt rond een miljoen potjes Olvarit, de belangrijkste babyvoeding van het bedrijf, terug te halen van de markt. De potjes bleken verontreinigd.

Ondanks die tegenvaller heeft het bedrijf een omzet weten te realiseren van 1,4 miljard gulden. Dat is een stijging met 12 procent ten opzichte van 1992, toen voor 1,25 miljard werd omgezet. De klap van de Olvarit-affaire werd redelijk gecompenseerd met een belastingmeevaller.

Het slotdividend per aandeel van vijf gulden is vastgesteld op 2,10 gulden, tegen 2 gulden over 1992. Het jaardividend komt daardoor uit op drie gulden.

Nutricia is ook actief op de Britse markt van babyvoeding.

Cow and Gate Nutricia Ltd., een dochtermaatschappij van Nutricia in Engeland, heeft de activiteiten van Robinsons overgenomen. Robinsons maakt gedroogde babymaaltijden. De acquisitie van Robinsons heeft tot gevolg dat Cow and Gate nu het monopolie van babyvoeding in Engeland heeft. Het bedrijf is vertegenwoordigd in iedere sector onder één merknaam.

Op grond van de ontwikkelingen op de diverse markten en de voortgaande verbetering van de efficiëntie verwacht Nutricia ook voor dit jaar een toename van de netto winst.