Bill en Jill als John en Yoko; Yoko Ono wekt sympathie met musical over haar relatie met ex-Beatle

Veertien jaar na de moord op haar man, ex-Beatle John Lennon heeft Yoko Ono (61) een musical geschreven, waarin ze op aandoenlijke wijze haar verhaal over hun relatie vertelt. New York Rock ging gisteravond in première. De namen Lennon en The Beatles komen er niet in voor.

NEW YORK, 31 MAART. Alles wat er is misgegaan met de Beatles is de schuld van Yoko Ono, wordt altijd beweerd. Ruzies tussen John Lennon en Paul McCartney, druggebruik en het uiteenvallen van de groep zouden allemaal terug te voeren zijn op de kleine mysterieuze Japanse die vanaf omstreeks 1968 niet van Lennons zijde was weg te slaan. Nadat zij de wig in de groep had gedreven en de vier elk huns weegs gingen, had zij Lennon voor zichzelf. In 1980 werd hij voor haar ogen doodgeschoten.

New York Rock, de musical van Yoko Ono die gisteren in première ging, vertelt John en Yoko's verhaal in vereenvoudigde vorm. Er komt geen Beatle in voor, de naam Lennon valt geen enkele maal maar wie ook maar iets weet van de levens van Lennon en Ono ziet de overeenkomsten. Het verhaal wordt verteld in een dertigtal liedjes, waarvan sommige bekend zijn van Ono's platen. We're all water verscheen al meer dan twintig jaar geleden op de lp Some Time in New York City en Yes, I'm your Angel staat op Double Fantasy.

New York Rock is het verhaal over de liefde tussen Bill en Jill. De musical begint met een kleine jongen, Bill, wiens moeder even een boodschap gaat doen. Zij wordt neergeschoten op straat. Bill heeft geen vader, die is al jaren geleden met de noorderzon vertrokken. Bill groeit op en ontmoet een vrouw, Jill, die een ongelukkig huwelijk heeft.

Zij vinden in elkaar hun grote liefde totdat hij op straat wordt doodgeschoten. Zij blijft alleen achter maar het duurt een tijdje voor ze over het verlies heen is. Dan besluit ze ondanks het verlies verder te gaan en ze zet zich in voor bestrijding van drugs en wapenbezit, want dat zijn de grote gevaren die de stad teisteren. Ze ontmoet in een park een kleine jongen, die het evenbeeld is van de jonge Bill. Zij zal zorgen dat hij niet ook tenondergaat aan drugs en wapens. Doek.

Lennon verloor zijn moeder op jonge leeftijd en Yoko ontmoette hem na haar twee eerdere op de klippen gelopen huwelijken. Lennon werd, zoals bekend, pal voor zijn huis in New York doodgeschoten en Yoko bleef achter met hun zoon Sean.

De moord op Lennon had veertien jaar geleden plaats. New York Rock is voor Ono een catharsis, zo lijkt het. Ze vertelt hoeveel ellende er is in de wereld en hoe ongelukkig mensen daarvan worden, maar ze weet het te overwinnen. Ze besluit de musical zeer optimistisch, bijna opgelucht dat dat nu allemaal achter de rug is.

Het theater waar New York Rock speelt is een zogeheten off-Broadway-locatie, het WPA Theater, West 23rd Street en Tenth Avenue. Er passen hooguit 150 toeschouwers in en de organisatie laat weten dat de musical ook maar twee weken speelt. Er is belangstelling uit Japan dus misschien gaat het gezelschap daar heen. Mogelijk is er voldoende belangstelling in New York om het nog eens een paar weken te spelen. Niemand schijnt zich veel illusies te maken.

In de regel beginnen theaterstukken in New York zonder dat duidelijk is hoe lang ze zullen spelen. Dat hangt af van de kritieken na de première. De New York Times is daarbij de machtigste stem en kan mensen, stukken, reputaties en budgetten maken of breken. Menige producent of regisseur heeft al met angst en beven de krant opengeslagen op de avond van de première. De Times van vandaag lag gisteravond op de stands en was aardig voor Yoko Ono, zij het beslist niet lovend over haar musical. De recensie spreekt in de slotzin van 'een show die net zo sympathiek idealistisch is als hopeloos naïef.'

De teksten van Ono wemelen inderdaad van de boodschappen en wijze lessen. Soms zijn ze nog enigszins speels verwoord, meestal wordt de toeschouwer er mee om de oren geslagen. “People of America, are we gonna keep watching dead bodies over dinner? Are we gonna be remembered as the century that failed?” Drugs en wapens zijn de gevaren die ons omringen. Pas op, pas op.

De setting van de musical is eenvoudig en het leven van Bill en Jill speelt zich duidelijk af in de grote stad. Een viertal in leren jacks geklede jongens dansen en springen in het halfduister, temidden van een drugshandelaar en een dakloze zwerver. Zij symboliseren de gevaren, de kansarme milieus en de uitzichtloosheid van de problematiek. De oplossing die Ono ervoor heeft is dat aan het slot van de musical alle straatjongens hun pistolen in een ton gooien en breeduit lachen. Bill en Jill zijn de vrolijkheid zelve. Bill speelt gitaar en Jill, gespeeld door Lynnette Perry, zingt prachtig.

Hun verhaal is echter alleen interessant omdat het Yoko's verhaal is. Mijn sympathie voor haar is door New York Rock enorm toegenomen. Opeens realiseer je dat het niet leuk moet zijn geweest om verliefd te zijn op John Lennon en uitgekotst te worden door de rest van de wereld. Daarmee is kiezen voor leven samen met hem een keuze die respect afdwingt. De straf daarvoor was dat hij voor haar ogen werd doodgeschoten. Veertien jaar later vertelt de nu 61-jarige Ono op aandoenlijke wijze haar verhaal.

New York Rock. Door Yoko Ono. Regie door Phillip Oesterman. Choreografie door Kenneth Tosti. Arrangementen en muzikale leiding door Jason Robert Brown. Artwork door Sean Ono Lennon. Bill (Pat McRoberts), Jill (Lynnette Perry).

WPA Theatre, 519 West 23 St. New York. Tel. (212)206-0523. Toegang 30 dollar.

    • Lucas Ligtenberg