Succesvolle emissie KLM ondanks koele ontvangst in eigen land

AMSTELVEEN, 30 MAART. Rob Abrahamsen, KLM's nieuwe financiële man, had zich een slechtere entree kunnen indenken. De oud-bankier, begin dit jaar 'weggeplukt' bij ABN Amro, kreeg de opdracht na een paar gestrande fusiepogingen van de luchtvaartmaatschappij de financiële basis onder de KLM te versterken via een aandelenemissie. Ondanks een koele ontvangst in eigen land werd het een groot succes: gisteren maakte de KLM bekend dat zij in totaal bijna 1,2 miljard gulden heeft binnengehaald.

De uitgifte van de nieuwe aandelen kwam daarmee uiteindelijk 200 miljoen gulden hoger uit dan was verwacht en gaat de geschiedenis in als de grootste emissie aller tijden van een luchtvaartmaatschappij. Dat was voor de directie reden om vliegensvlug de pers uit te nodigen. Tussen koffie en cake toonde president-directeur Pieter Bouw zich gisteren nog eens “intens tevreden” met de opbrengst.

Samen met Abrahamsen reisde Bouw de afgelopen weken over de aardbol om de KLM tijdens 'road-shows' aan professionele beleggers te presenteren. Ze hoefden, zo bleek snel, weinig meer uit te leggen over de financiële situatie van de KLM. “Iedereen was perfect ingelicht. De grote, institutionele beleggers weten precies wat de positie van de KLM is”, legt Abrahamsen uit. Het ging de beleggers eigenlijk alleen nog om de persoonlijke ontmoeting met het management. Toen dat in veel gevallen ook klikte (Bouw: “De ontmoetingen waren intellectueel gezien zeer uitdagend”) besloot men massaal geld in de KLM te stoppen. De belangstelling voor de nieuwe aandelen was zo groot dat de emissie volgens Abrahamsen “minstens voor 40 procent” werd overtekend. De meeste aandacht kwam van buitenlandse investeerders. Angelsaksiche landen als Schotland, Ierland en Groot-Brittannië liepen voorop. De interesse vanuit de VS was redelijk maar niet groots. Slechts een heel klein deel van de aandelen is naar particuliere beleggers gegaan.

Waarom is de KLM, die zo kort geleden alleen nog leek te kunnen overleven als zij fuseerde met andere maatschappijen, plotseling zo interessant voor beleggers? Abrahamsen toont de dia die volgens hem tijdens de presentaties de meeste indruk naliet. 'Keys to future success' staat er boven een driehoek. De drie hoekstenen van KLM's toekomstige succes zijn, zo valt te lezen, de voorkeur van de passagier, een lage kostenstructuur en een omvangrijk marktaandeel. “Die gouden driehoek leunt nu ook nog eens op een gezonde financiële basis”, aldus de financiële man die stelt dat de KLM nu tot de “best gekapitaliseerde maatschappijen in de wereldluchtvaart” behoort.

Samen met British Airways (BA) loopt de KLM in Europa voorop in kostenbeheersing. Bij beide maatschappijen liggen de totale loonkosten inmiddels op circa 26 procent van de totale kosten. Daarmee laten zij concurrenten als Lufthansa en Swissair ver achter zich. Het marktaandeel van de KLM groeide ook. In Europa bezit de maatschappij nu 5,2 procent van de markt, een groei van een procentpunt vergeleken met vijf jaar geleden. De tevredenheid over deze groei wekt enige verbazing na alle uitleg over de noodzaak van een luchtvaartfusie waarvoor eerst BA en later het Alcazar-trio Austrian, SAS en Swissair werden benaderd. Het heet in Amstelveen nog steeds dat het tempo van de consolidatie in Europa tegenvalt waardoor de KLM makkelijker kan terugvallen op eigen groei en groei van de partners Transavia, Martinair en het Britse Air UK.

De enige schaduw over KLM's emissie-euforie kwam van haar Amerikaanse partner Northwest. De maatschappij keert na vijf jaar afwezigheid terug naar de beurs, maar de prijs voor de nieuw uit te geven aandelen zakte de afgelopen weken van 20 naar 13 dollar. Voor Northwest gold dat de markt voor beursintroducties in de VS op dit moment slecht is. De totale opbrengst van Northwests emissie daalde daardoor van de verwachte 400 miljoen naar 260 miljoen dollar. Die daling zou de emissieprijs van de KLM-aandelen ook hebben beïnvloed: aanvankelijk hoopte de KLM op 50 gulden, het werd uiteindelijk 44 gulden.