Nieuwe combinatie is grootste in enveloppen

ROTTERDAM, 29 MAART. De enveloppenfabrikanten Bramson in Amersfoort en het Rotterdamse Van Stolk & Reese gaan fuseren en worden daarmee de marktleider in Nederland. De nieuwe combinatie die met 40 mensen ongeveer 100 miljoen gulden omzet, zal op de Europese ranglijst ergens tussen de vijfde en tiende plaats komen.

Bramson en Van Stolk & Reese hebben gisteren bekendgemaakt overleg te voeren over een volledig samengaan, dat naar verwachting geen banen kost. Beide partijen hopen gezamenlijk sterker te zijn in de concurrentiestrijd in Europa die de laatste jaren is verhevigd door het wegvallen van de binnengrenzen en de komst van buitenlandse bedrijven in Nederland. Binnen de combinatie, die 2,5 miljard enveloppen per jaar kan produceren, zijn volgens de directies nauwelijks overlappingen.

“De enige overlap zit in de - overigens zeer belangrijke - leveranties aan de banken. Van Stolk exporteert 20 procent van zijn omzet, terwijl Bramson geen export heeft. Van Stolk levert vooral blanco enveloppen aan drukkerijen. Bramson produceert daarentegen veel full-colour enveloppen voor onder meer direct mail. Met de fusie verwerft Bramson de landelijke distributie van Van Stolk en krijgt Van Stolk de grafische kennis van Bramson in huis”, zegt directeur D. van Bruxvoort van Bramson Groep.

Betrokkenen ontkennen dat de fusie door defensieve overwegingen is ingegeven, ondanks de bedreigingen van fax en elektronische post. Van Bruxvoort: “Banken verzenden inderdaad minder afschriften, maar sturen wel meer direct mail. De groei bij direct mail is de komende jaren tien procent. Een recente enquête wijst uit dat het totale enveloppengebruik de afgelopen jaren met 3 procent is gestegen en we verwachten een groei voor de komende vijf tot tien jaar.”

De nieuwe combinatie versterkt met de fusie wel de positie tegenover de steeds grotere klanten, onder wie de banken die veelal zijn samengegaan. Met een grotere omvang kan ook meer geld worden geïnvesteerd in de ontwikkeling van nieuwe produkten.