Herreweghe dirigeert de Johannes Passion zeldzaam ontroerend

Concert: Kon. Concertgebouworkest en Collegium Vocale Gent o.l.v. Philippe Herreweghe m.m.v. Howard Crook, Kristinn Sigmundsson; Sandrine Piau, Alison Browner, Kurt Azesberger en Peter Kooy. Gehoord: 27/3 Concertgebouw Amsterdam.

Voor het eerst stond Philippe Herreweghe op Palmzondag voor het Koninklijk Concertgebouworkest en zijn fameuze koor Collegium Vocale Gent stond ook op het podium. Legendarische en opwindende tijden leken weerom gekomen: Nikolaus Harnoncourt begon destijds in Amsterdam ook zijn opzienbarende Matthäus Passion met het Collegium Vocale Gent.

Het meer dan voortreffelijke koor bleek zo veel jaren later in de aan virtuoze koorpassages zo rijke Johannes Passion de ruggegraat van de ontroerende uitvoering, die op alle punten van een buitengewoon niveau was. Vooral rond het door Alison Browner intens gezongen Es ist vollbracht en in de slotkoren kreeg de anders nogal robuuste Johannes Passion nu een zeldzaam onthechte en ontroerende kracht.

Deze Johannes Passion, vrijdag al in Utrecht en zaterdag in Brussel uitgevoerd, combineerde vaart en dramatiek met zekerheid en rust, variatie in expressie met pure schoonheid en fraaie detaillering met verfijnde afwerking. Herreweghe heeft voor elk nummer - koor, koraal, arioso of aria - het juiste tempo en een individuele klank. Wat een verschil alleen al bij de tenor Kurt Azesberger tussen de geagiteerde, bijna rauwe weergave van Ach mein Sinn en de zuiver esthetiserende en beschouwelijke vertolking van Erwäge.

Howard Crook is een beeldend zingend Evangelist, wiens toch al zo hoge stem telkens opnieuw vanzelf nog eens extra omhoog gaat bij een woord als 'Hohenpriester'. De hele solistencast was zorgvuldig en evenwichtig gekozen en zong uitstekend. De bas Peter Kooy viel extra vaak op, zoals in het flitsende Eilt, ihr angefocht'nen Seelen.

Het Concertgebouworkest in mini-formaat speelde erg fraai en klonk bijzonder gemotiveerd: zeer verzorgde blazersbegeleidingen en prachtige bijdragen van de strijkers op de viola d'amore en van Philippe Pierlot op viola da gamba.

    • Kasper Jansen