Wieckse Witte wint terrein op Hoegaarden

ROTTERDAM, 26 MAART. Het Belgische witbier Hoegaarden verliest in Nederland omzet aan Wieckse Witte van Heineken-dochter Ridder. De Leuvense brouwerij Interbrew zegt in het jaarverslag te maken te hebben met een belangrijke tegenslag in de distributie.

In zijn jaarverslag schrijft Interbrew dat zijn produkten niet langer “een bevoorrechte status” genieten in onder meer de horecazaken die in handen zijn van “de belangrijkste Nederlandse brouwerij”. Heineken verdringt volgens Interbrew het Hoegaarden bier van de Nederlandse markt door met slijterijen en horecaondernemingen afnameverplichtingen aan te gaan. “Dat is niet zo vreemd”, zegt een woordvoerder van Interbrew. “Wij zien ook liever ons eigen bier vloeien in de Belgische cafés.” Interbrew doet nu een gooi naar de biermarkt in Groot-Brittanië waar Hoegaarden succesvol is geïntroduceerd.

Heineken spreekt tegen dat Hoegaarden in Nederland ooit zo'n bevoorrechte positie heeft ingenomen als in het jaarverslag van Interbrew wordt gesuggereerd. “Hoegaarden verkocht goed omdat witbier in het verleden door weinig brouwerijen werd aangeboden. De komst van ons witbier gaat nou eenmaal ten koste van de concurrent”, aldus Heineken. De Nederlandse brouwer ontkent slijters en caféhouders onder druk te zetten om Hoegaarden uit het assortiment te weren.

Interbrew slaagde er vorig jaar in Nederland wel in meer bier van de trappistenabdij van Leffe te verkopen. Het marktaandeel van de Nederlandse Interbrew-merken Dommelsch en Hertog Jan bleef stabiel. Dit ondanks een prijsverhoging van vijf procent voor Dommelsch.

Nederland blijft een van de belangrijkste afzetmarkten van de grootste Belgische bier- en frisdrankenproducent. Met het biermerk Jupiler voert de onderneming de markt aan in België. Haar merk Stella Artois wordt ook veel afgezet in Frankrijk en Italië.

In het boekjaar 1992/93 produceerde en verkocht het Belgische familiebedrijf 20,5 miljoen hectoliter bier, mineraalwater en frisdrank. De omzet, exclusief accijns, bedroeg 52 miljard frank (2,86 miljard gulden), de netto winst 2 miljard frank (110 miljoen). De winst is daarmee terug op het niveau van het eind van de jaren tachtig, toen die jarenlang schommelde rond de 2 miljard frank. In 1991/92 viel de winst terug naar 1,5 miljard frank, maar ondanks een slinkende markt wist Interbrew zich vorig jaar te herstellen.