Periodiek adverteren; advertentiekosten per zwart-wit pagina per gedrukt exemplaar

Een prijsbewuste koopman prijst zijn waren aan in de Kampioen, het maandelijkse magazine van de ANWB en het grootste tijdschrift van Nederland. Voor het plaatsen van zijn advertentie in dit blad is hij slechts anderhalve cent per gedrukt exemplaar kwijt. Van de best verkochte bladen valt de Panorama het duurst uit: het advertentietarief daarvan komt op 6,5 cent per stuk.

Dit blijkt uit cijfers van de NOTU en uit advertentietarieven van de tijdschriften zoals Nijgh Periodieken die publiceert.

De verschillen in advertentietarieven worden door verschillende factoren veroorzaakt. Sommige bladen kennen een hoog 'wachtkamergehalte': de Panorama wordt bij de kapper en de tandarts stuk gelezen. Daarnaast spelen de papierkwaliteit, het totale aantal advertenties, het aanzien van het tijdschrift en de aandacht van de lezers een rol.

Door deze factoren kost een paginagrote advertentie in de Kampioen slechts 40.720 gulden, terwijl het veel kleinere damesblad Libelle daarvoor 33.360 gulden vraagt en Privé, het beroemde blad van Henk van der Meyden, 17.672 gulden. Voor een advertentie in 'full colour' komt daar doorgaans een toeslag van 50 procent bovenop.

    • Roald van der Linde