Consumentenbond klaagt bij EC over gelijke vliegtarieven

DEN HAAG, 26 MAART. De consumentenbond heeft bij de Europese Commissie (EC) een klacht ingediend over prijsafspraken tussen luchtvaartmaatschappijen. Volgens de bond zijn er nauwelijks verschillen in de tarieven van luchtvaartmaatschappijen die vanaf Amsterdam vliegen op verschillende routes binnen Europa.

De bond vermoedt dat er nog steeds prijsafspraken worden gemaakt en zal over het traject Amsterdam-Londen een klacht indienen bij de EC. De bond dient de klacht in op grond van een eigen onderzoek en zal tevens in Europees verband een nader onderzoek starten.

In een reactie op het bericht van de bond ontkent de KLM dat afspraken over ticketprijzen bestaan. “Het feit dat de lage tarieven in veel gevallen zo dicht bij elkaar liggen, laat zien dat de concurrentie op de Europese markt werk”, aldus een woordvoerder van de Nederlandse luchtvaartmaatschappij.

De EC heeft bepaald dat vanaf 1993 de tarieven binnen de Europese Unie vrij zijn. Ook mag een luchtvaartmaatschappij uit een lidstaat van de Europese Unie in principe vliegen op iedere route in het EU-luchtvaartnet met als doel de concurrentie te bevorderen. De consumentenbond constateert dat ondanks deze liberalisering de bestaande situatie zich lijkt te handhaven: twee maatschappijen per route, met tarieven die nauwelijks uiteenlopen. Maar ook als er meer maatschappijen op dezelfde route vliegen, is er nauwelijks sprake van concurrentie. Het duidelijkst blijkt dit op de route Amsterdam-Londen, waarop zeven maatschappijen vliegen. Het goedkoopste retourticket kost bij alle zeven precies 381 gulden. Dit wijst volgens de consumentenbond op prijsafspraken. Daarom dient de bond op grond van de Europese mededingingsregels een klacht in bij de EC.

In de Consumenten-reisgids van april stelt de bond dat de reiziger binnen Europa nog wel voordelige vluchten kan vinden door gebruik te maken van charters, stuntaanbiedingen of door “mee te liften” met verre vluchten. Een aantal ongemakken, zoals overstap of kans op vertraging, moet hij dan wel voor lief nemen. Het is voor de individuele consument echter vrijwel onmogelijk een weg te vinden in de doolhof van tarieven.

Als de EC de klacht onderzoekt, vraagt zij de luchtvaartmaatschappijen onder meer over de samenstelling van prijzen. Wanneer blijkt dat prijsafspraken zijn gemaakt en niet vrij wordt geconcurreerd, kan de EC boetes opleggen. De maatschappijen zijn verplicht mee te werken aan het onderzoek. Ook mondelinge afspraken kunnen duiden op overtreding van de mededingingregels.