420 werknemers weg bij sluiting van fabriek Michelin Den Bosch

ROTTERDAM, 26 MAART. Michelin Nederland, onderdeel van de Franse bandenproducent Michelin, sluit voor het einde van het jaar de fabriek in Den Bosch. Daarbij raken alle 420 werknemers hun baan kwijt. Dat heeft de directeur van de fabriek gisteren aan het personeel laten weten.

Van Michelin Nederland blijven na de fabriekssluiting slechts een montagecentrum in Den Bosch en een distributiecentrum in Drunen open. Bij deze vestigingen werken ongeveer 185 mensen. Andere onderdelen van het Franse moederconcern, zoals het verkoopnet Euromaster (80 werknemers) en het internationale distributriecentrum Transityre (600 werknemers) blijven ook in Nederland actief.

De ingestorte Europese markt voor vrachtwagens is de belangrijkste reden voor het besluit van het Franse concern om de fabriek in Nederland te sluiten. “Die markt is de afgelopen twee jaar met 25 procent ingekrompen. Daardoor is Michelin met een enorme overcapaciteit geconfronteerd”, aldus J. Bekkers, hoofd personeelszaken bij de fabriek in Den Bosch. Het Franse concern, dat drie jaar geleden ook al een grootscheepse reorganisatie heeft doorgevoerd, moest daarom volgens Bekkers opnieuw snijden in de produktie.

Dat de keuze daarbij op Nederland is gevallen, komt volgens Bekkers omdat de Nederlandse vestiging tegen de hoogste kostprijs produceerde. De harde Nederlandse gulden heeft die kosten nog verhoogd. “Bovendien speelt mee dat wij de kleinste vestiging hebben, zodat wij veel minder kunnen profiteren van schaalvoordelen”, aldus Bekkers. De fabriek in Den Bosch, die dateert van vlak voor de Tweede Wereldoorlog, heeft een capaciteit van 400.000 banden en produceerde normaal gesproken 300.000 banden per jaar. Evenals vorig jaar zal de produktie nu uitkomen op 200.000 banden. In 1993 kon de fabriek nog quitte draaien omdat men toestemming kreeg voor werktijdverkorting, “maar dat is nu uitgesloten”, aldus Bekkers.

De directie van Michelin Nederland heeft gisteren de ondernemingsraad en de vakbonden ingelicht over de sluiting. Deze reageerden geschokt. Hoewel de fabrieksleiding wil proberen om de overtollige werknemers binnen en buiten het Michelin-concern te herplaatsen, verwacht men hier weinig van. Om de sociale consequenties van de sluiting te verzachten, zal Michelin wel een sociaal plan opstellen.