Carillon

Er klinken inderdaad sinds drie jaar wijsjes van Mozart vanuit de Paleiskoepel op de Dam, zoals Paul Luttikhuis schrijft (CS, 11/2). Amsterdam heeft een vijftal schitterende beiaarden, waarvan er vier eigendom zijn van de gemeente. Het carillon in de paleiskoepel op de Dam is eigendom van het Koninklijk Huis.

De gemeentelijke instrumenten hebben allemaal een vaste beiaardier, die zorgt voor wekelijkse bespelingen en is verantwoordelijk voor het automatisch speelwerk; de speeltrommel.

Sinds het vertrek van J. Vincent in 1952 wordt de paleisbeiaard door freelance beiaardiers bespeeld en is de intendant van het cabinet van de koningin voor de exploitatie verantwoordelijk. De intendant acht zichzelf muzikaal genoeg om te kunnen bepalen door wie het carillon wordt bespeeld. Hij schijnt echter niet te merken dat de speeltrommel al drie jaar lang dezelfde wijsjes laat horen. De speeltrommels van de gemeentelijke carillons worden minimaal twee maal per jaar van nieuwe wijsjes voorzien.

De Nederlandse Klokkenspel-Vereniging stelt alles in het werk om de typisch Nederlandse beiaardcultuur in stand te houden en te versterken. De situatie zoals omschreven door Luttikhuis draagt hier niet toe bij en bewijst de beiaardcultuur een slechte dienst. De benoeming van een hooggekwalificeerde beiaardier voor de paleisbeiaard is daarom gewenst.