Prijs Deutsche Bank op beurs Art Frankfurt

Zesde Art Frankfurt, Messegebouw 1 Frankfurt. T/m zondag 27 maart, da. 12-21u, zo 12-20u. Entree: DM 19 en gereduceerd DM 12. Catalogus DM 15.

FRANKFURT, 23 MAART. De zesde galeriebeurs Art Frankfurt is gisteravond onder grote belangstelling geopend. 163 galeries trokken naar Duitsland's belangrijkste bankstad, waarvan driekwart uit eigen land en vijftig uit onder meer Frankrijk, Oostenrijk, Italië en zelfs één uit Letland. Nederland is met vijf galeries vertegenwoordigd.

De Adam Elsheimer-Prijs, genoemd naar de zestdiende-eeuwse Frankfurtse schilder, wordt jaarlijks bij de opening uitgereikt aan een veteraan die zijn sporen in de kunstwereld heeft gedrukt. Vorig jaar was dat de Newyorkse galeriehouder Leo Castelli, ditmaal viel de eer te beurt aan Herbert Zapp, één van de directeuren van de Deutsche Bank waarvan het hoofdkantoor in Frankfurt is gevestigd.

Zapp is de initiator van de omvangrijke kunstcollectie van voornamelijk Duitse na-oorlogse kunst die de bank verspreid over zijn 350 filialen in Europa herbergt. 'Herr Professor' Markus Lüpertz, de “wilde” Duitse schilder en rector van de bekende Düsseldorfse Kunstacademie, reikte de prijs uit en sprak daartoe een lofrede uit aan 'Meister Zapp'. Lüpertz' werk is uitgebreid vertegenwoordigd in de collectie van de Deutsche Bank.

Jonge Frankfurtse kunstenaars uit de bankverzameling worden nu op de beurs getoond in een speciale expositie. De zesde Frankfurtse beurs is als altijd ruim opgezet en eerder op na-oorlogse dan op hedendaagse kunst georiënteerd. Karsten Greve uit Keulen toont grote beelden van John Chamberlain, Dorothea van der Keulen uit Mainz heeft een bijna immateriële stand ingericht met conceptuele kunst van onder meer David Rabinowitch en François Morellet. De Bazelse handelaar Buchman komt met grote bronzen sculpturen van Tony Cragg terwijl Ludwig (Krefeld) een gipsen turbine-achtige installatie van Pedro Cabrita Reis brengt. De stand van Staeck (Hamburg) valt uit de toon bij al die bijna museale presentaties: als in een uitdragerij zijn multiples van tientallen kunstenaars, variërend van Broodthaers tot Beuys, kriskras door elkaar gehangen. De ideële stichting “Artists United for Nature” toont met de computer gemanipuleerde foto's van bedreigde diersoorten. Kleine beelden van Auke de Vries, en een paar mooie schilderijen van de Nederlander Peter Otto sieren de grote stand van de Haagse galerie Nouvelles Images, terwijl Aschenbach uit Amsterdam reusachtige geschilderde preien, aubergines en courgettes exposeert van de Duitse Connie Schleime.

De bankstad aan de Main zal wel nooit meer loskomen van zijn imago van economisch bolwerk, al deden twee blauw geverfde kunstenaars een poging tot protest daartegen in hun performance die de titel droeg “Frankfurt - Kulturfreie Zone”. Waarom zouden kunst en geld niet samen kunnen gaan? De Belgische kunstenaar Denmark maakt dat heel duidelijk: hij goot de beursberichten uit de Frankfurter Allgemeine Zeitung in transparante parafine en hing ze bij Galerie Springer & Winkler aan de wand.