Streekvervoerders: Helft van de bushaltes zal verdwijnen

ROTTERDAM, 22 MAART. De helft van de bushaltes in Nederland zal verdwijnen. Te weinig reizigers stappen daar in of uit om een bus rendabel te kunnen laten stoppen. Dit zei A. Klaassen van de VSN Groep, de gezamenlijke streekvervoerders in Nederland, op een congres over halte- en straatmeubilair.

De opheffing van 30.000 van de circa 60.000 haltes is een onwikkeling die zich op een termijn van een jaar of tien zal voltrekken, schat een woordvoerder van de VSN Groep. Het is een gevolg van een aantal trends op het gebied van openbaar vervoer. Er komen minder lijnen doordat de meest onrendabele lijnen worden opgeheven. Overige buslijnen worden strakker gemaakt door de bussen minder slingers door woonwijken te laten rijden. Daardoor is de bus sneller op zijn eindpunt. Uit onderzoek blijkt dat reistijd een zeer belanrijke rol speelt bij de afweging of men met de auto of met het openbaar vervoer zal reizen. Volgens Klaassen houden vervoerders nog te weinig rekening met dit soort onderzoeksresultaten. Wanneer er haltes worden opgeheven, raakt het openbaar vervoer weliswaar reizigers kwijt, maar veelal is de winst in reistijd zo groot dat daardoor méér nieuwe reizigers worden aangetrokken. Op het ogenblik stapt tachtig procent van de reizigers in of uit bij slechts twintig procent van de haltes.

Het geld dat wordt bespaard door haltes op te heffen, kan worden gebruikt om de resterende haltes beter en aantrekkelijker te maken, aldus Klaassen. Dat is overigens geen zaak van de vervoerbedrijven alleen. Ook de gemeenten en andere wegbeheerders (zoals provincies) hebben daarover wat te vertellen. Zij bepalen waar een halte mag worden aangebracht en hoe die mag worden uitgevoerd. “Mensen klagen wel bij de vervoerder als een abri wordt weggehaald, maar dat is een zaak tussen de gemeente en het voor de abri betalende reclamebedrijf”, aldus de VSN-woordvoerder. Het terugbrengen van het aantal haltes en de globale lokatie daarvan is wel een keuze van de vervoerder.

De streekvervoerders willen dit jaar beginnen met een landelijk net van snelbuslijnen, met relatief weinig stopplaatsen. “Er vindt een verschuiving plaats naar grotere overstappunten”, betoogt de VSN-woordvoerder. Op die manier kunnen de vervoerbedrijven meer reizigerskilometers boeken. De subsidie die ze van de overheid krijgen is afhankelijk van het aantal reizigerskilometers.

Tien jaar geleden ontstond er nogal wat commotie toen er op verscheidene plaatsen in Nederland veel bushaltes werden opgeheven. Met name bejaarden kwamen in het geweer, omdat de afstand van hun woning tot de dichtstbijzijnde bushalte aanzienlijk toenam. Ombudsman Frits Bom liep met een aantal protesterende burgers de afstand tussen de twee opeenvolgende bushaltes in Rotterdam die het verst uiteen lagen.