Netwerk-marketing (1)

Jay Martin van de NSA belooft dat men niet over een beginkapitaal hoeft te beschikken om succesvol te worden (NRC Handelsblad, 9 maart). Dit is de leugen waar de hele business van het netwerk-marketing op drijft. Je wordt een 'winner' door snel een groot netwerk van dealers op te zetten die elk weer hetzelfde doen. Voor een goede start blijkt de aankoop van enkele 'demo-artikelen' noodzakelijk. Dit is een vrijwilige investering, maar wie wil er als 'loser' eindigen? Kennissen investeerden bedragen van ƒ 3.000,- tot zelfs ƒ 10.000,-. Is dat 'geen beginkapitaal'?

Bij dit soort investeringen loont het slechts om zo snel mogelijk al je vrienden van dezelfde noodzaak te overtuigen. De statistieken zullen uitwijzen dat hooguit 20 procent van de nieuwe dealers - ondanks de investering - als 'winner' uit de bus komt. Betekent dit dan niet dat 1 op de 5 netwerkers rijk wordt over de rug van 4 van zijn 5 vrienden? Het mag dan legaal zijn, is het ook moreel verantwoord? Met ƒ 14.000,- maandelijks op haar bankrekening, is het voor de 'winner' mevrouw Degenaar niet meer nodig om naar het addertje onder het gras te zoeken. Zelf zou ik ervoor kiezen om - desnoods wat armer - mijn vrienden tot vriend te houden.