Lange neus 'Billary' in etheroorlog

WASHINGTON, 22 MAART. Op de Amerikaanse televisie is een ware etheroorlog uitgebroken tussen voor- en tegenstanders van het plan van president Clinton tot hervorming van de ziektekostenverzekering. Het Clinton-plan stelt werkgevers verantwoordelijk voor het bieden van de verzekering en laat grote overheidsinstanties de kwaliteit en de prijs controleren.

De Amerikaanse kiezers willen graag een betere gezondheidsverzekering maar zijn door de etheroorlog totaal in de war geraakt over alle plannen die wedijveren om hun gunst. Binnenkort komt de Democratische partij met een nieuwe televisiespot om het allemaal nog eens uit te leggen.

Het meest effectief was de advertentie van de verzekeringsmaatschappijen waarin Louise in gezelschap van haar goedgelovige man Harry door het Clinton-plan bladert en na het wijzen op zwakke punten besluit dat “er een betere manier moet zijn” voor de hervorming van de volksgezondheid. De verzekeringsmaatschappijen hebben waar voor hun miljoenen dollars gekregen, want deze ene televisie-advertentie heeft grote invloed gehad op de publieke opinie. Veel mensen denken nu dat Clinton de gezondheidszorg wil gaan rantsoeneren.

Tegen “Harry en Louise” zijn heel wat videoclips in het geweer gebracht. De kiezers zijn gewaarschuwd tegen de achter de advertentie schuilende boze belangen, waarmee alleen winstbejag zou zijn gemoeid. Er is al gewezen op de welstand van Harry en Louise, een yuppie-paar dat zich “in tegenstelling tot de gewone Amerikaan” ziektekostenverzekering zouden kunnen veroorloven.

Clintons vriend en Hollywood-filmproducent Harry Thomason heeft afgelopen week Louise in een tv-spot laten doodgaan. Harry had zijn baan en zijn verzekering, waar ook Louise bij was aangesloten, verloren. Louise, die bij haar werk niet verzekerd was, kon geen nieuwe verzekering krijgen omdat ze al een ernstige kwaal had. “Het is waar dat Louise eerder naar het ziekenhuis had moeten gaan, maar ze wou haar spaargeld niet opmaken. Uiteindelijk gaven zij en Harry hun lidmaatschap van de country club op en verkochten ze hun dure buitenlandse auto maar toen was het te laat”, aldus de spot.

Afgelopen weekeinde heeft het echtpaar 'Billary' zichzelf in het debat over Harry en Louise gemengd met een spot voor het Gridiron-voorjaarsfeest, een besloten jaarlijkse bijeenkomst waarbij een select gezelschap van Washingtonse journalisten en politici, onder wie steevast ook de president, elkaar met sketches en liedjes op de hak nemen. De tv-spot was zo'n daverend succes op de club dat ze over het hele land voor de televisie werd uitgezonden.

Clinton speelt Harry maar doet meer aan als een onnozele country hick uit Arkansas, compleet met houthakkershemd. Hillary zit met een enorm boek op haar schoot.

Bill: “Hi, Louise hoe was je dag?”

Hillary: “Wel goed Harry, tot nu.”

Bill: “Goh, Louise, je ziet er uit als een geest.”

Hillary: “Wel, het is erger dan dat. Ik heb net het gezondheidsverzekeringsplan van Clinton gelezen.”

Bill: “Hervorming van de gezondheidszorg klinkt me als een geweldig idee in de oren.”

Hillary: “Wel, dat weet ik maar sommige details schrikken me af.”

Bill: “Zoals wat?”

Hillary: “Zoals bijvoorbeeld hier op pagina 3764 staat dat we onder het Clinton-plan ziek zouden kunnen worden.”

Bill: “Dat is verschrikkelijk.”

Hillary: “Ja, dat weet ik. En kijk hier, het wordt erger. Op pagina 12.743, nee, ik heb het verkeerd. Op pagina 27.655 staat dat we waarschijnlijk allemaal dood zullen gaan.”

Clinton: “Onder het plan van Clinton? Je bedoelt dat we nadat Bill en Hillary al die bureaucraten en belastingen op ons hebben losgelaten nog steeds allemaal zullen doodgaan?”

Hillary: “Zelfs begrotingsdirecteur Leon Panetta.”

Bill: “Waw, dat is eng. Ik ben nooit zo bang geweest in mijn leven.”

Hillary: “Ik ook niet Harry.”

In koor: “Er moet een betere manier zijn”.

Politici hebben het podium van de Gridiron-club bij herhaling gebruikt om hun imago te verbeteren. Zo wist presidentsvrouw Nancy Reagan in 1982 haar reputatie op te vijzelen door haar hang naar haute couture te parodiëren in een liedje dat Secondhand Clothes heette (op de wijs van Secondhand Rose). Dat bezorgde haar vrijwel onmiddellijk een beter profiel in de pers.

Voor de Clintons was de videoclip ook een lange neus naar de media, die hen achtervolgen met openbaringen over het Whitewater-schandaal. Het omstreden echtpaar is tot meer luchtige produkties in staat. Maar Clintons plan is er daarmee nog niet beter aan toe. In het Huis van Afgevaardigden zou er wel een meerderheid voor te vinden zijn - vorige week stemde een commissie voor zijn plan - maar de Senaat werkt nog tegen.

De Democraten beseffen dat ze in dit verkiezingsjaar voor het Congres iets moeten presteren op het gebied van de gezondheid. De kiezers verwachten het. De verdeelde Republikeinen zijn wel tot een compromis bereid maar Clinton heeft besloten om door een gerichte campagne zijn prijs in de onderhandelingen te verhogen. Maar hij kan te laat zijn om het dit jaar nog te halen.

    • Maarten Huygen