BolsWessanen mikt op grote overnames

AMSTERDAM, 22 MAART. Het vorig jaar gefuseerde voedingsmiddelen- en drankenconcern BolsWessanen wil per jaar de omzet met circa 8 à 9 procent vergroten. De helft van die groei moet plaatshebben via uitbreiding van bestaande activiteiten, de rest moet via overnemingen worden gerealiseerd.

Verder moet de winstmarge - de winst als percentage van de omzet - tot eind deze eeuw worden opgevoerd tot 8,5 procent. Nu is die marge nog 7,1 procent, wat laag is vergeleken met andere voedingsbedrijven.

Dat zei topman mr. P. Bakker Schut gisteren tijdens de presentatie van het jaarverslag van Bols Wessanen, dat al eerder bekend maakte dat de netto winst over 1993 is gestegen van 238,6 naar 250,6 miljoen gulden. De omzet steeg tot 5,15 miljard gulden (5,01 miljard in 1993), maar daarvan was 300 miljoen gulden het gevolg van overnames. Qua marge scoort BolsWessanen laag vergeleken met grote concerns in de voedingsmiddelenbranche als Unilever (8,6), BSN (9,4), Philip Morris (12,3) en Kellogg (17,0). De score van BolsWessanen is relatief laag omdat het bedrijf een aantal sectoren heeft met een lage toegevoegde waarde zoals zuivel en distributie.

Op de nu nog sterk gefragmenteerde Europese voedingsmiddelenmarkt - de top-20 in Europa heeft nog geen twaalf procent van de markt in handen - zal zich de komende jaren volgens Bakker Schut een sterke concentratietendens voordoen. BolsWessanen is een hele kleine partij met circa 0,9 procent van de wereldmarkt. Het concern behaalt 49 procent van zijn omzet in de VS en 44,1 procent in Europa.

BolsWessanen zal dit jaar verder expanderen door meer overnames, zo zei Bakker Schut (ex-Wessanen), die in april wordt opgevolgd door zijn college R. Schipper (ex-Bols). Bakker Schut zei dat BolsWessanen een aantal grotere overnames onder de loep neemt, maar dat momenteel nog niets concreets aan de orde is. Vorig jaar nam BolsWessanen zes bedrijven over, waaronder het Nederlandse Luijckx (chocoladeprodukten), Cedarburg Dairy (consumptie-ijs) in de VS en het Spaanse Gran Duque de Alba, producent van Brandy. Verder ging BolsWessanen, dat sterk wil uitbreiden in Oost en Centraal-Europa, een joint venture aan met het voedingsmiddelen en drankenconcern Mautner Markhof in Oostenrijk.

In het eerste gezamenlijke jaarverslag herhaalde de onderneming de voorspelling dat de winst per aandeel dit jaar hoger zal uitkomen dan vorig jaar, ondanks het beperkte economisch herstel in de meeste markten waar BolsWessanen actief is. BolsWessanen denkt de winst verder te kunnen opvoeren door de introduktie van nieuwe produkten, de verbetering van het distibutie-netwerk en door verdere kostenreducties. In 1993 nam BolsWessanen een buitengewone voorziening van 50 miljoen gulden, ondermeer voor het samenvoegen van de distilleerderij in Nieuw-Vennep met de fabriek in Zoetermeer.

Bakker Schut zei dat BolsWessanen vooral verder wil groeien door uitbreiding van de activiteiten in non-alcoholische dranken en 'gemakkelijk' voedsel, zoals snacks en instant-maaltijden. Het concern wil verder de consumptie van yoghurt-ijs, dat het concern produceert in de Verenigde Staten, in Europa bevorderen. Omgekeerd introduceert het concern Europese kazen in Amerika.

Nog vrij kort geleden nam BolsWessanen het 50-procentsbelang van Heineken in Bols Benelux over. Dit belang is BolsWessanen niet opgedrongen, aldus Bakker Schut. De reden voor Heineken om tot verkoop over te gaan was, dat de bierbrouwer de volgens BolsWessanen noodzakelijke volgende stap in de gedistilleerdactiviteiten, het verder terugdringen van de kosten, niet wilde meemaken. Heineken wilde niet betrokken zijn bij een verdere sanering.