Schrempp van Dasa naar top Daimler-Benz

BONN, 21 MAART. Jürgen Schrempp, de 49-jarige chef van het Duitse lucht- en ruimtevaartconcern Dasa, volgt volgend jaar Edzard Reuter op als voorzitter van de raad van bestuur van Dasa's moederbedrijf Daimler-Benz, Duitslands grootste industriële conglomeraat.

De 66-jarige Reuter blijft een belangrijke rol spelen voor de koers van zijn in nood geraakte “geïntegreerde technologieconcern”. Hij neemt in 1995 het voorzitterschap van de raad van commissarissen van Daimler over van Hilmar Kopper, die dan als chef van grootaandeelhouder Deutsche Bank een “gewone” commissaris wil worden.

Dit meldt het weekblad Der Spiegel vanmorgen in een artikel waarop Daimler-Benz desgevraagd niet wilde reageren. Volgens het Duitse weekblad heeft Schrempp in de strijd om de opvolging van Reuter onder meer een beslissende voorsprong op Mercedes-topman Helmut Werner genomen door zijn geslaagde rol bij het overnemen van Fokker door Dasa. De 57-jarige Werner is pas een paar maanden de eerste man bij Mercedes, dat als autodivisie ruggegraat en grote geldverdiener binnen het heterogene Daimler-conglomeraat moet zijn. Werner heeft weliswaar de verkoop van personenauto's uit het diepste dal getrokken maar de zwaar verliesgevende vrachtwagendivisie niet afdoende gesaneerd, heet het in Der Spiegel.

Edzard Reuter maakte in de tweede helft van de jaren tachtig van het destijds zeer winstgevende Mercedes een veel breder concern. Dat deed hij, aangemoedigd door de Duitse regering en de toenmalige chef van de Deutsche Bank, de in '89 door de RAF vermoorde Alfred Herrhausen, onder meer door het overnemen van de noodlijdende elektronica-gigant AEG en lucht- en ruimtevaartbedrijven als MBB, MTU en Dornier. Voorts richtte hij een eigen divisie, Debis, voor industriële advisering en financiering op. Door de ingetreden Oost-Westontspanning viel de gedachte rol van Daimler als grote wapensmid vervolgens bitter tegen, terwijl de snelle Duitse omslag van hoogconjunctuur naar recessie Reuters concern bovendien klappen bezorgde op de automarkt (Mercedes), de markt voor civiele lucht- en ruimtevaart (Dasa) en kantoormachines en huishoudelijke apparatuur (AEG). Vorig jaar moest een groot deel van AEG aan het Zweedse Elektrolux worden verkocht, bij Mercedes en Dasa (dat de Frans-Duitse produktie van de Airbus zag stagneren) werden saneringen en massa-ontslagen nodig. Sinds vorige zomer ligt Reuter dan ook steeds meer onder vuur van zijn aandeelhouders.

Volgens Der Spiegel gaat Reuter, die vorig jaar zijn afscheid als topman bij Daimler voor twee jaar uitstelde, in '95 behalve de raad van commissarissen van Daimler ook die van het Airbus-consortium leiden. Dat Kopper zich volgend jaar namens de Deutsche Bank terugtrekt als eerste toezichthouder bij Daimler, zou mede te maken hebben met de algemene kritiek op de dominante rol van deze grootste Duitse Bank in het bedrijfsleven. Koppers bank, onlangs hevig in het nieuws omdat haar toezicht bij het wegens verkeerde speculaties bijna faillet geraakte bedrijf Metallgesellschaft had gefaald, is al sinds de jaren dertig grootaandeelhouder bij Daimler. Zij heeft haar aandeel de afgelopen maanden van 28 tot 24,9 procent teruggebracht.

    • J.M. Bik