Japan mag meer auto's kwijt in EU

ROTTERDAM, 21 MAART. Japan mag dit jaar 4.000 auto's meer naar Europa exporteren dan vorig jaar. Een delegatie van de Europese Unie is dat zaterdag met de Japanse onderhandelaars overeengekomen.

Het akkoord heeft meer politieke dan economische betekenis, omdat Japan het quotum vrijwel zeker toch niet zal kunnen volmaken wegens de dure yen. Het is voor het eerst in drie jaar dat Japan weer meer auto's mag verkopen op de Europese markt.

Het exportquotum is met bijna 0,4 procent verruimd tot 984.000. De Europese Unie heeft dit toegestaan op grond van de prognose dat de verkoop van personenauto's en bestelwagens dit jaar met twee procent groeit tot rond twaalf miljoen stuks.

De sterke yen heeft gezorgd voor een tanende populariteit van Japanse auto's. De sombere vooruitzichten, gevoegd bij de problemen die de Japanse onderhandelaars hebben met de Verenigde Staten, zorgden ervoor dat de Europese delegatie snel tot resultaat kon komen. Yutaka Kume, voorzitter van de Japanse vereniging van automobielfabrikanten, zei na afloop van de besprekingen dat Japan terughoudend zal blijven met de afzet van auto's in Europa onder de voorwaarde dat de markt in het jaar 2000 volledig zal worden vrijgegeven.

Door de dure yen is de export van auto's naar de Europese Unie in januari met 37,8 procent verminderd, een terugval die er op lijkt te wijzen dat de totale uitvoer van auto's met tien procent zal dalen tot minder dan 900.000 exemplaren. Het aandeel van de Japanse auto-industrie zal in Europa niettemin kunnen groeien door de expansie van Japanse produktiebedrijven in het Verenigd Koninkrijk, hoewel die achter zal blijven bij de verwachtingen. Dat aandeel bedroeg vorig jaar 11,4 procent. Japan had gehoopt vooral meer duurdere auto's te kunnen afzetten op de Europese markt, maar zal naar verwachtingen gedwongen zijn zich te blijven richten op goedkopere modellen. Om in dat segment sterk vertegenwoordigd te blijven zullen de Japanse merken genoegen moeten nemen met geringere winstmarges. Het grootste merk, Toyota Motor Corporation, is van plan de produktie van middelgrote auto's in Engeland op te voeren tot 100.000 stuks.