Foto

Foto: ROTTERDAM - De Hongkong Nedlloyd, Nedlloyds nieuwste containerschip, kostte 75 miljoen dollar. Gisteren voer het de thuishaven Rotterdam binnen. De rederij zet het nieuwe schip in op de routes van Nedlloyd Lijnen tussen Europa en het Verre Oosten. Het Rotterdamse transportconcern verdubbelt de frequentie van deze lijndienst, die het samen met het Franse CGM, MISC uit Maleisië en het Japanse Mitsui OSK uitvoert.

De Nedlloyd Hongkong is 280 meter lang, heeft een draagvermogen van 51.000 ton en kan maximaal 4112 containers vervoeren. Een maand geleden werd het in de haven van Hongkong gedoopt. Het schip past in de nieuwe containervloot van Nedlloyd en onderscheidt zich door een nieuwe, efficiëntere manier om containers te laden en lossen. Via doorlopende glijgoten, waardoor containers dertien hoog gestapeld kunnen worden en niet overboord kunnen slaan, kan Nedlloyd naar eigen zeggen 15 procent sneller werken dan de concurrentie. Het Rotterdamse transportconcern maakte begin vorige maand bekend dit jaar weer winst te verwachten. Nedlloyd Lijnen, met het goederenvervoer over land kernactiviteit van het concern, zal een substantiële bijdrage aan die winst leveren. In de tweede helft van 1993, toen Nedlloyd circa zestig miljoen gulden winst boekte, kwam het grootste deel van het positieve resultaat ook al van de lijnvaartdochter. Nedlloyd, dat volgende maand de jaarcijfers bekendmaakt, voorziet voor geheel 1993 een verlies van circa 120 miljoen gulden. (Foto NRC Handelsblad/Vincent Mentzel)