Tweede prijs voor Taihang Du ; Folke Nauta wint internationaal muziekconcours

Zevende Scheveningen Internationale Muziek Concours: Eindronde door vijf finalisten met medewerking van Noordhollands Philharmonisch Orkest o.l.v. Graeme Jenkins. Programma: pianoconcerten van Beethoven, Rachmaninov en Bartôk. Gehoord: 16, 17/3 Nieuwe Kerk Den Haag.

In de onmiddellijke nabijheid van Horowitz' legendarische vleugel, voor deze gelegenheid speciaal naar Den Haag gehaald, speelde zich de afgelopen weken het zevende Scheveningse Muziek Concours af, dat voor het eerst gewijd was aan de piano. Moest Horowitz in de jaren twintig nog met kloppend hart afwachten hoe Berlijn op zijn Russische spel zou reageren, voor hedendaagse pianisten zijn de verschillen nauwelijks meer geografisch bepaald. Waar het ook bij deze ontmoeting van jong talent uit alle delen van de wereld weer om ging was het tonen van instrumentaal vakmanschap (eerste ronde) en muzikale persoonlijkheid (tweede ronde, omvattend een recital naar eigen keuze).

De vijf finalisten mochten van beide uiteindelijk blijk geven in keuze en vertolking van een concert met orkest en in de weergave van La Plage et ses Variations, voor dit concours gecomponeerd door Joop Stokkermans. De verrassende uitkomst van de groots opgezette Scheveningse competitie is gisteren in een dubbel voordeel voor de twintigjarige Nederlander Folke Nauta uitgevallen. Hij werd niet alleen winnaar, maar kreeg tevens de persprijs. De laatste overigens met iets minder vanzelfsprekendheid, omdat wie uitsluitend de finale hoorde meer concurrerende factoren in overweging diende te nemen.

Wat met Folke Nauta's zege werd gehonoreerd is zijn eerlijke, onopgesmukte manier van musiceren met durf en vrijmoedigheid, stoelend op een gemakkelijke, hecht gefundeerde techniek. Taihang Du uit China werd tweede en kreeg daarnaast de Stokkermansprijs. Zijn spel in Beethoven had iets onbevangens, dat sterk voor hem innam en zijn Stokkermans klonk charmant. Dit stuk is overigens een salonachtig stijlconglomeraat met wat pianistische hoogstandjes, waar wel niemand ooit meer op zal teruggrijpen.

De Bulgaars-Nederlandse Mariëtta Petkova, ongetwijfeld pianistisch de meest compleet gevormde musicienne van deze finale, moest haar overmatig gepolijste vertolkingen bekopen met een derde prijs en de Rus Valeri Buerin zal, getuige zijn robuuste Rachmaninov-vertolking, nog wel eens verder komen dan een vierde plaats. De jeugdige Litouwse Guoda Gedvilaite tenslotte mag heel gelukkig zijn met haar vijfde prijs, want van haar niveau moet het concours stellig veel meer deelnemers hebben gekend.