Philips wil, in navolging van VS, de Japanse pc-markt op

TOKIO, 18 MAART. Aangestoken door de fenomenale verkoopsuccessen van de Amerikaanse computerfabrikanten in Japan, wil ook Philips personal computers verkopen op deze op een na grootste markt ter wereld.

Het succes van de Amerikanen in Japan is zó groot dat Apple intussen Fujitsu van de tweede plaats heeft verdrongen. Dat blijkt uit gisteren verschenen cijfers over 1993 van de Amerikaanse firma Dataquest in Tokio.

De pc's van Philips worden gemaakt in Taiwan. Een gespecialiseerde Japanse dealer moet proberen de produkten van Philips in Japan te verkopen. Directeur Hoksbergen van Philips in Tokio zei vandaag dat met deze dealer geen aantallen zijn afgesproken.

In weerwil van de recessie groeit de Japanse markt voor pc's onstuimig, vorig jaar met 10,3 procent. Het Amerikaanse aandeel nam vorig jaar met een reuzensprong toe tot bijna een kwart (24,2 procent). Een jaar eerder was het al gestegen tot 15,1 procent.

Fujitsu, de grootste Japanse computerfabrikant (maar niet van pc's) zag zijn aandeel dalen van 9,8 naar 6,8 procent. Apple's aandeel steeg van 8,3 naar 13,9 procent. Apple, 's werelds tweede fabrikant van pc's, passeerde zodoende Fujitsu en liet de Japanse fabrikant ver achter zich. IBM's aandeel steeg van 6,1 naar 6,7 procent, en daarmee bereikte 's werelds grootste fabrikant van pc's de vierde plaats. De strijd om de vijfde plaats ging tussen twee Japanse fabrikanten, Toshiba en Seiko Epson, en Seiko won met 6,4 procent.

Het succes van de Amerikanen wordt veroorzaakt door twee factoren. Door hun superieure technische ontwikkeling zijn de Amerikanen in staat de Japanse fabrikanten nu op hun eigen thuismarkt zwaar te beconcurreren. Een door het Amerikaanse Compaq in de herfst van 1992 begonnen prijzenoorlog beet daartoe het spits af. NEC, de grootste Japanse fabrikant van pc's, behoudt zijn oppermachtige positie met een marktaandeel van 52,8 procent. Maar ook NEC heeft, zij het licht met 0,6 punt, terrein moeten prijsgeven.