Jan Vercruysse

T/m 16 april. Galerie de Expeditie, Leliegracht 47, Amsterdam. Di t/m za 13-18u. Prijzen ƒ 600,- tot ƒ 7.000,-

De Belgische kunstenaar Jan Vercruysse (1948) laaft zich aan de bron van landgenoten als Ensor, Magritte en Broodthaers. Hij vervolgt hun weg en stelt vragen over de betekenis van het beeld, de identiteit van de kunstenaar en over de verhouding tussen kunst en werkelijkheid, woord en beeld. Lege lijsten, maskers, spiegels en teksten zijn vaste elementen in het oeuvre van Vercruysse die tot 1974 zelfs uitsluitend met taal werkte.

Ook op de prenten van Vercruysse die te zien zijn bij Galerie de Expeditie spelen woorden nadrukkelijk een rol. Een serie van negen ontwerpen voor het omslag van een tijdschrift is een helder voorbeeld van de manier waarop hij te werk gaat. Elke aflevering heeft de naam van een vrouw uit de mythologie, de bijbelse of de literaire geschiedenis: Aphrodite, Helena, Atalante, Judith, Beatrice, Lilith, Cleopatra, Phryne, Alice. De vormgeving verschilt per nummer en speelt in op het onderwerp. Atalante die stopte om de gouden appels op te rapen is gedrukt in gouden letters op blauw. De Griekse Phryne die op een cruciaal moment in de rechtszaal haar kleed afwierp, is als enige gedrukt op Japans papier. De negende aflevering, over Alice in Wonderland, is bedoeld als samenvatting van het voorafgaande. Hier zijn ook nauwkeurig de maten van het omslag aangegeven. De fictie is zo perfect doorgevoerd dat je even denkt dat het toch echt is. Maar het blijft een mooi omhulsel, een lege lijst, voor een niet-bestaand tijdschrift.

Op de expositie is een keuze te zien van prenten die de afgelopen jaren in samenwerking met de Brusselse uitgever Yves Gevaert werden gedrukt. De prent die Vercruysse naar een regel van Rimbaud maakte, hangt er ook. Je est un autre, Ik is een ander, 'en u ook' staat eronder. Dat lijkt me programmatisch voor Vercruyssens ideeën over kunst.