BMW doet het goed, VW op zwaar verlies

MÜNCHEN, 18 MAART. Het Duitse autoconcern BMW heeft vorig jaar een winst gemaakt van ruim een half miljard D-mark. Dat is veel beter dan Volkswagen, dat vorig jaar een verlies leed van bijna 2 miljard D-mark. BMW wil de gunstige situatie aangrijpen om het aandelenkapitaal met 800 miljoen D-mark uit te breiden.

Ondanks de moeilijke situatie op de automarkt bedroeg de winst van BMW 516 miloen D-mark, tegen 726 miljoen D-mark in 1992. De winst van moederconcern BMW AG in Duitsland bleef ondanks de sterke terugloop van de binnenlandse vraag met 452 miljoen D-mark vrijwel gelijk. De helft van dit bedrag zal aan de aandeelhouders worden uitgekeerd. Het dividend is voor het tiende achtereenvolgende jaar onveranderd en bedraagt 12,50 mark per gewoon aandeel en 13,50 mark per preferent aandeel.

De concernomzet van BMW daalde vorig jaar met 7,5 procent tot 29,8 miljard mark. Het aantal verkochte auto's ging met 9,2 procent naar beneden tot 534.400, terwijl de autoproduktie met 10,9 procent daalde tot 532.960 stuks.

BMW nam onlangs voor circa 2 miljard mark het Britse Rover over. Volgens een woordvoerder van BMW is voor deze overname geen kapitaalsuitbreiding nodig. De onderneming en de aandeelhouders willen echter de positieve ontwikkeling op de kapitaalmarkt en de koers van het BMW-aandeel benutten. De koers was in januari nog tot 662 mark gedaald, maar sprong na de publicatie van de jaarcijfers naar 885 mark.

Volkswagen AG (producent van VW, Audi, Seat en Skoda), de grootste in Europa, leed vorig jaar een netto verlies van 1,94 miljard mark na een kleine winst van 147 miljoen mark in 1992. Dat is iets beter dan de 2,3 miljard verlies die in november nog was voorzien. Bij de moedermaatschappij was er nog een winst van 71 miljoen, ruim de helft van de 132 miljoen in 1992. Naast de ingezakte Europese verkoop speelden ook de financiële problemen bij Seat een negatieve rol. De Spaanse dochter leed een miljardenverlies. VW maakte bekend dat het bestuur zijn goedkeuring heeft gegeven aan het plan een in Pamplona een fabriek te kopen voor 1,2 miljard dollar, waar door Seat de Polo wordt gemaakt. De stap is bedoeld om Seat een kapitaalinjectie te geven.

Analisten verwachten niet dat VW dit jaar reeds uit de rode cijfers komt, ondanks vergaande kostenbesparingen die zijn doorgevoerd onder verantwoordelijkheid van de controversiële produktiechef José Ignacio Lopez de Arriortua die grote druk uitoefent op toeleveranciers hun prijzen te verlagen. (Reuter, DPA)