Walpersoneel isoleert de Olau-stakers

VLISSINGEN, 17 MAART. In de donkere en lege Olau-haven in Vlissingen staan twee mannen en een vrouw tegen de wind in naar de Hollandia te roepen. De drie personeelsleden van Olau proberen van achter de dranghekken in contact te komen met de stakers op het schip. Zaterdag, toen de staking uitbrak, konden zij nog met hun collega's praten. Het personeel aan de wal heeft daar maandag een eind aan gemaakt. Tot aan de hekken mag men komen, verder niet. Dat geldt ook voor verslaggevers.

De ontvangsthal aan de Westerschelde ligt er verlaten bij. Om half twaalf 's avonds zou er normaal gesproken een boot naar het Engelse Sheerness varen, maar sinds zaterdag is geen overtocht meer mogelijk. De 129 werknemers (met name Duitsers, Engelsen en Chinezen) aan boord van de Hollandia protesteren tegen de plannen van de directie de Hollandia en de Britannia te ruilen voor kleinere schepen en deze dan onder een goedkopere vlag onder te brengen. Hierdoor zouden 400 tot 600 mensen hun baan verliezen.

De drie personeelsleden die vergeefs trachten in contact te komen met de stakers, werken als electriën, matroos en kokkin op de Hollandia. De Duitse matroos, die zes jaar voor Olau heeft gewerkt, is zichtbaar geïrriteerd over de houding van zijn 130 collega's aan de wal. “De tegenwerking is een kinderachtige wraakactie. Ik begrijp niet waarom zij zich niet solidair met ons verklaren. Wanneer de lijn onder Bahama-vlag vaart, is er geen vakbond meer waar zij met hun klachten terecht kunnen. Als we een regeling treffen - en eerder stoppen we niet met staken - heeft dat ook voor hun gunstige gevolgen.”

De personeelsleden op de Vlissingse terminal geven de stakers de schuld van de reorganisatie. Zij koesteren de hoop dat een andere maatschappij die de rechten voor de lijnverbinding koopt, hen voor een groot gedeelte overneemt.

De matroos gelooft niet dat het walpersoneel gehandhaafd blijft. “Algemeen manager Dieter Hartmann verspreidt geruchten over plannen van concurrent P & O om de schepen te huren. Dit is grote bluf. Hij wil de stakers op het schip demotiveren. Hij hoopt dat zij de staking afblazen, wanneer ze in de media horen dat de schepen binnenkort worden verkocht.” De Nederlandse kokkin onderbreekt hem: “Gelukkig trekken de stakers zich niets aan van deze geruchten.” Via een telefoonverbinding, die dinsdagavond is aangelegd in ruil voor het lossen van de lading, heeft zij met haar collega's op de Hollandia gesproken. “De stemming aan boord is goed. De band speelt, het casino is open en er is genoeg eten in voorraad om de actie nog een tijd vol te houden.”

De onderhandelingen in Hamburg tussen directie en vakbonden liggen sinds gisteravond stil. De vakbonden hebben voorgesteld het personeelsbestand terug te brengen van 600 naar 400 man onder voorwaarde dat er een goed sociaal plan komt voor de 200 ontslagen werknemers. De werknemers zijn desnoods bereid om jaarlijks 12,5 miljoen Duitse mark in te leveren. “Dat vond de directie niet genoeg”, aldus de matroos. “Hamburg heeft met valse kaarten gespeeld door te doen alsof ze voorstellen van de bonden serieus zouden overwegen. Het plan om de boten onder vlag van de Bahama's te brengen, ligt al maanden vast. De directie wil dat wij voor 500 mark in de maand gaan werken zodat Hartmann en het walpersoneel hun banen kunnen houden. Daar kan natuurlijk geen enkele vakbond mee akkoord gaan.”