Hogesnelheidslijn (1)

Is het niet een beetje overdreven om zes miljard uit te geven voor de aanleg van een spoortraject tussen Amsterdam en Rotterdam ten behoeve van de TGV-verbinding met Brussel, Parijs en Londen? Uit onderzoek blijkt dat dagelijks naar verwachting 1420 reizigers van de lijn gebruik zullen maken. Ze zeggen dat die lijn er moet komen omdat dat beter is voor het milieu. Maar de milieuwinst is toch betrekkelijk gering als slechts veertienhonderd mensen de auto zouden laten staan. En wordt bovendien de reislust van de 'happy few' die het kan betalen er niet juist door opgewekt?

Nee, die zes miljard kunnen veel beter gestoken worden in een aantal broodnodige metrolijnen, waardoor de reizigers sneller kunnen komen bij de opstapplaatsen van de TGV, gelegen aan de verbeterde, bestaande spoorlijn. Dat kwartier reistijdwinst dat de nieuwe TGV-lijn tussen Amsterdam en Rotterdam zou opleveren, kan op deze manier met gemak teruggewonnen worden. Immers, de meerderheid van die toekomstige TGV-reizigers woont niet dicht bij Amsterdam CS of Rotterdam CS, maar in Buitenveldert, Purmerend of Zoetermeer. Bovendien heeft de grote groep mensen die zelden internationaal reist er dan ook nog wat aan.

    • Evert Verweij