Unilever krijgt fiat koop Ortiz-Miko

De Europese Commissie, het dagelijks bestuur van de Europese Unie, heeft Unilever fiat gegeven voor overneming van het Franse diepvries- en ijsbedrijf Ortiz-Miko (omzet 1,65 miljard gulden, 6000 werknemers).

Unilever kondigde de overneming al in december aan, maar kreeg problemen met de Commissie over mededingingsregels. Een tweede aanvraag is nu gehonoreerd.

In de gewijzigde aanvraag stelde Unilever voor dat men de Duitse ijsonderneming Warncke (onderdeel van Ortiz-Miko) zou verkopen, dat zij de distributeurs van Frigécrème desgewenst de mogelijkheid biedt niet langer op exclusieve basis te werken en dat Unilever na 2004 het merk Motta niet meer in Frankrijk op de markt zal brengen.

Eerder kwam Unilever met het Franse voedingsmiddelenbedrijf BSN overeen dat het de activiteit van de kant-en-klaar-maaltijden die Ortiz-Miko via de levensmiddelenwinkels afzet onder de merknaam Vivagel, zal verkopen aan BSN. In dit geval gaat het om een omzet van bijna 700 miljoen franc (230 miljoen gulden).

Unilever gaat nu een bod van 1420 frank per aandeel uitbrengen op de 15 procent van de aandelen die aan de Parijse beurs staan genoteerd. In totaal is met de overneming 627 miljoen gulden gemoeid.