Olau geeft bonden schuld opheffing

VLISSINGEN, 16 MAART. De Duitse Olau-Line staakt op zeer korte termijn zijn veerverbinding tussen Vlissingen en het Engelse Sheerness. De 400, meest Duitse personeelsleden van de twee veerboten van de Olau-Line worden ontslagen. De directie probeert ontslag van de ruim 230 personeelsleden aan de wal - ongeveer 130 in Vlissingen 100 in Sheerness - te voorkomen.

Niet bekend

De TT-Line, moeder van de Olau-Line, wilde de personeelskosten van de Olau-Line tot de helft terugbrengen.Volgens het bedrijf was men daartoe gedwongen door de teruglopende passagiersaantallen. Zo boekten er vorig jaar minder dan 800.000 passagiers, terwijl dat er in 1991 nog ongeveer 850.000 waren. De twee schepen van de Olau-Line die onder Duitse vlag voeren, zouden daarom moeten worden ondergebracht bij de vlag van een 'goedkoper' land. Door deze transfer zou een groot deel van het personeel kunnen worden ontslagen.

De Seebetriebsrat, de ondernemingsraad van het varend personeel, wist begin 1993 te voorkomen dat de twee boten naar de vlag van Luxemburg werden overgeheveld. Maar de directie gaf niet op en presenteerde begin 1994 het plan om de Olau-Line 'om te vlaggen' naar de Bahama's. Tegelijkertijd zouden de twee Olau-schepen moeten worden ingeruild voor twee kleinere veerboten uit de vloot van de TT-Line. Op deze schepen waren geen 200 personeelsleden nodig, maar slechts 87. Enkele tientallen Duitse, hoger geschoolde bemanningsleden zouden in dienst mogen blijven. De rest zou worden ontslagen. De Seebetreibsrat en de Duitse vakbond reageerden geschokt, en weigerden opnieuw akkoord te gan met, wat zij noemden, een 'koude sanering'.

In februari voerden de directies van de Olau- en TT-line de druk verder op door te dreigen met de opheffing van de lijn Vlissingen-Sheerness, áls het varend personeel de voet dwars zou blijven zetten. Het walpersoneel zou bij die optie ook werkloos worden. De Seebetriebsrat, gesteund door de Duitse vakbond ÖTV, vond het dreigement van de directie 'chantage'. Men hield voet bij stuk. Woordvoerder W. Steinford van de vakbond ÖTV noemde de houding van de Olau-en TT-Line 'volstrekt onethisch en immoreel'.

“Ze hebben aan het eind van de jaren tachtig met enorme Duitse rijkssubsidie twee schepen laten bouwen. Daar forse winsten mee geboekt, en de twee oude veerboten met superwinst verkocht. Nu gaan de zaken even wat minder goed, en aarzelt het bedrijf niet om 400 tot 600 mensen op straat te zeten. Wij vinden het ongelofelijk.”

Sinds zaterdag houden ongeveer 100 bemanningsleden van de Olau-Hollandia in de Vlissingse Buitenhaven het schip bezet. Ze meldden vanmorgen hun actie pas te staken als de directie een goed sociaal plan presenteert. Het tweede schip van de Olau-Line, de Britannia, lag de afgelopen 10 dagen in dok. Het schip is klaar, maar de directie heeft besloten de boot niet in de vaart te brengen, uit angst dat het ook zal worden bezet.