Nieuwe initiatieven bij Concertgebouw

PAG.9: VRAAGGESPREK

AMSTERDAM, 16 MAART. “Ieder concert van het orkest moet raak zijn”, zegt Jan Zekveld, artistiek directeur van het Concertgebouworkest, dat vandaag het seizoensprogramma voor '94/'95 presenteerde. Zekveld is sinds 1 april 1993 verantwoordelijk voor het artistieke beleid van het orkest en heeft al meteen in zijn eerste seizoen enkele belangrijke wijzigingen doorgevoerd. Het afschaffen van de C-serie is daarvan de opvallendste. Die wordt vervangen door een serie concerten, gegroepeerd om een wereldpremière of een belangrijke eigentijdse compositie die niet eerder in Nederland te horen was.

“We zijn het enige grote orkest in Nederland dat zoveel aandacht besteedt aan actuele ontwikkelingen in de muziek”, aldus Zekveld. “Binnen de P-serie zal er in de toekomst veel ruimte zijn voor een eigen opdrachtenbeleid aan componisten. Er moeten bij het Concertgebouworkest regelmatig componisten over de vloer komen, als dirigent of als adviseur bij repetities van hun werk.”

Nieuw in de programmering van het Concertgebouworkest is ook een thematische serie, volgend seizoen gewijd aan de componist Bela Bartók. In de toekomst denkt Zekveld daarvoor niet alleen aan concerten rond een componist, maar ook aan series met één dirigent, of rond een bepaalde stijl.

Een paar keer per jaar wil Zekveld in de toekomst de abonnementsconcerten onderbreken met festival-achtige gebeurtenissen. Dit jaar kreeg hij die min of meer in de schoot geworpen door het Mahler-feest van het Concertgebouw, waarin het orkest een flink aandeel heeft. Maar zo groot hoeven zijn 'festivalletjes' niet te zijn. Zekveld: “Het orkest moet af en toe opvallende evenementen organiseren, met de coryfeeën van onze tijd. Zo ben ik bezig met een reeks concerten onder leiding van Pierre Boulez, als hij toch hier is in 1995 om Moses und Aron van Schönberg te dirigeren. Wellicht kunnen we daarbij samenwerken met het Ensemble InterContemporain van Boulez. Ook opera kan in zo'n festival een plaats krijgen.”

Met zijn nieuwe programmering wil Zekveld het orkest, ook internationaal, weer beter profileren: “De laatste jaren is te weinig gebruik gemaakt van het enorme charisma van het Concertgebouworkest.”