Nieuw artistiek beleid Concertgebouworkest

AMSTERDAM, 16 MAART. Het Concertgebouworkest zal met ingang van het seizoen '94/'95 de C-serie vervangen door een serie concerten, gegroepeerd om een Nederlandse of een wereldpremière. Zo dirigeert oude-muziekspecialist John Eliot Gardiner de Nederlandse première van Grabstein für Stephan van György Kurtág. Jaap van Zweden is de solist in het Vioolconcert 'Gesungene Zeit' van Wolfgang Rihm, dat tijdens het Holland Festival 1995 wordt gespeeld samen met Hymnen van Stockhausen. De P-serie wordt geopend met de wereldpremière van een werk van Otto Ketting en door Jan van Vlijmen geïnstrumenteerde werken van Schönberg en Zemlinsky.

De T-serie, ook nieuw, is komend seizoen gewijd aan Bartók, die vijftig jaar geleden overleed. Een concertante uitvoering van Blauwbaards Burcht van Bartók, in combinatie met Erwartung van Schönberg, wordt geleid door Bernard Haitink. Valeri Gergiev, de nieuwe chef-dirigent van het Rotterdams Philharmonisch Orkest, dirigeert Bartóks Altvioolconcert, met Yuri Bashmet als solist.

De B-serie behoudt haar oude karakter, met onder meer uitvoeringen van de Eerste symfonie van Mahler en de Vierde van Brahms, onder leiding van chef-dirigent Riccardo Chailly. Carlo Maria Giulini doet de Eerste symfonie van Brahms, Kurt Sanderling de Vierde van Bruckner en Haitink de Tweede van Mahler. Opvallend is de uitvoering van de Derde symfonie van Bruckner onder leiding van dirigent Nikolaus Harnoncourt.

Het seizoen 94/95 is het eerste dat door de nieuwe artistiek directeur Jan Zekveld is geprogrammeerd. Zekveld wil het orkest een 'herkenbaar profiel' geven. Zekveld: “Het Concertgebouworkest blinkt uit in het traditionele repertoire, maar is ook in staat om meesterlijke uitvoeringen te geven van eigentijdse muziek. Het orkest schittert onder dirigenten als Giulini en Haitink, maar het weet ook bijzondere resultaten te bereiken met een oude-muziekspecialist als Nikolaus Harnoncourt.”

Zekveld vindt dat dit bijzondere karakter ook internationaal beter uitgebuit kan worden. Hij zoekt naar nauwe samenwerking met festivals van Wenen, Salzburg, Berlijn, Luzern en de Londense Proms. Zekveld hoopt in de toekomst Nederlands repertoire mee op tournee te nemen. Maar voorlopig wil hij geen al te grote risico's nemen, daarvoor zijn de commerciële belangen te groot.

In de Kerst-matinee krijgt de opera in het vervolg een belangrijke plaats. Dit jaar is er een Verdi-concert, met als solist de Italiaanse bariton Renato Bruson.

Met ingang van het seizoen 95/96 zullen er naast de abonnementsconcerten jaarlijks enkele speciale evenementen worden georganiseerd. Verder wil Zekveld een nauwere band met het Holland Festival. In juni '95 dirigeert Mariss Jansons Ein Überlebender aus Warschau van Schönberg en de Zevende symfonie van Sjostakowitsj. Klaus Tennstedt staat in het festival voor het orkest in een programma met werken van Webern, Zimmermann en Schönberg.