Inleverpremie helpt Franse autoverkoop

PARIJS, 16 MAART. De directe steun van de Franse overheid aan de auto-industrie helpt. De subsidie van 5000 franc (1666 gulden) op nieuwe auto's bij gelijktijdige inlevering van een auto van tien jaar of ouder heeft alleen al in februari gezorgd voor een extra verkoop van 54.000 auto's. Dat is een derde van de omzet in die maand.

De Franse minister van industrie, Gérard Longuet, verwacht dat in maart wel 70.000 meer verkocht zullen worden, vergeleken bij de normale (ingezakte) vraag waarop anders gerekend was. Voor het hele jaar 1994 zou de extra omzet uitkomen op 150.000 tot 200.000 exemplaren.

De maatregel is begin dit jaar ingesteld om de zwaar in de problemen geraakte Franse autoindustrie te helpen. Buitenlandse automerken profiteren er ook van, maar de Fransen kopen traditioneel veel Franse auto's. Drie kwart van de extra omzet is in kleine auto's geweest. Grote winnaar was Peugeot, met 47 procent extra omzet door de premie. Renault boekte + 37 en Citroën + 31 procent.

De tevredenheid over het effect van de maatregel is groot. Het aantal dagen arbeidstijdverkorting in sommige fabrieken is teruggelopen. De staat int 7000 franc btw op iedere verkochte auto: dat laat netto 2000 winst over na aftrek van de premie.