Filantropie

Monopolie spelen met Beanet, dat onder meer het elektronisch betalen met de pincode verzorgt voor de gezamenlijke banken, lijkt mooi.

De werkgevers van het KNOV klagen steen en been over de hoge tarieven die de gezamenlijke banken via Beanet de winkeliers opleggen. “Hoe heette die club ook al weer?” brieste ABN Amro-topman Hazelhoff. Hij meent dat van monopolie geen sprake is omdat iedereen een Beanet in zijn schuur kan beginnen. Wel waarschuwt hij concurrenten op voorhand: zelfs het concurrentieloze Beanet is niet winstgevend. De aanloopverliezen zijn al opgelopen tot 50 miljoen gulden. Pas in het jaar 2000 wordt quitte gespeeld. En dan gaan tot overmaat van ramp de tarieven naar beneden, zo betoogt Hazelhoff. Hij lijkt daarmee bijna een filantropisch monopolist. Maar dat is toch te mooi. Zijn eigen bank legde vorig jaar 210 miljoen gulden toe op het totale betalingsverkeer. De gezamenlijke banken zullen jaarlijks zeker een half miljard moeten fourneren. Daarbij vergeleken zijn de aanloopkosten voor Beanet een schijntje. (WvE)