Snelle trein naar het oosten gaat over bestaand spoor

Behalve naar het zuiden komt er ook een hoge-snelheidslijn naar het oosten, al kan in dit geval beter van een hoge-snelheidstrein worden gesproken. De supersnelle trein naar Duitsland zal namelijk niet over een nieuw, maar over het bestaande spoor gaan rijden. Wel een hoge-snelheidstrein maar geen snelle lijn dus.

Bij de NS zoekt een speciale projectgroep op dit moment uit hoe de lijn Amsterdam-UtrechtArnhem-Zevenaar moet worden aangepast, willen daar met een vaart van 200 kilometer per uur de treinen richting Duitsland overheen kunnen razen. Behalve om een aanpassing van het elektrisch net, gaat het hierbij om een gedeeltelijke verdubbeling van het spoor, het rechttrekken van bochten en het uitbannen van gelijkvloerse overwegen.

De hoge-snelheidstrein naar Duitsland moet in 2003 voor het eerst gaan rijden. In dat jaar moet ook de hoge-snelheidslijn naar Parijs klaar zijn. In verband met de aansluiting zullen naar Duitsland rijtuigen van Duitse makelij en naar Frankrijk Franse wagons gaan rijden. De NS verzekeren dat die elkaar in luxe niets ontlopen.

Dat de hoge-snelheidstrein naar Duitsland wel gebruik zal maken van het bestaande spoor heeft twee redenen. In de eerste plaats vormt het spoor naar Arnhem een veel rechtere lijn dan het spoor Amsterdam-Den Haag-Rotterdam-Brussel. Daardoor is het eenvoudiger geschikt te maken voor hoge snelheden. Belangrijker is echter dat nog een nieuwe lijn “er financieel gewoon niet in zit”, zoals een woordvoerder van de spoorwegen het uitdrukt.

Al in het najaar van 1992 heeft minister Maij-Weggen met haar Duitse collega een overeenkomst over de komst van de hoge-snelheidstrein gesloten. In een en hetzelfde verdrag werd toen vastgelegd dat de twee landen zich zouden inspannen voor aanpassingen ten behoeve van de Betuwelijn.

Omdat het om een bestaande lijn gaat, zal de hoge-snelheidstrein op dit traject niet sneller kunnen rijden dan 200 kilometer per uur. Voor de NS heeft het gebruik van het bestaande spoor echter ook een voordeel. Aangezien er nu geen sprake is van een groot infrastructureel project, hoeft de snelle trein naar Duitsland niet de procedure van planologische kernbeslissing te volgen. Dat scheelt tijd, volksoproer en dure aanpassingen.

Inmiddels heeft de komst van een hoge-snelheidstrein naar Duitsland geleid tot protesten die precies omgekeerd zijn aan die tegen de snelle verbinding met Parijs. De provincie Utrecht wil namelijk dat de trein naar Duitsland over een nieuwe lijn gaat rijden. Een snelheid van maximaal 200 kilometer per uur biedt volgens Utrecht “onvoldoende kwaliteit voor de toekomst”.