Octavio Blasi

Galerie 20x2. T/m 3 april. Sonsbeekweg 40, Arnhem. Do t/m zo 12-17u. Prijzen: van 1750 tot 7000 gulden.

Vorig jaar exposeerde Octavio Blasi (1960, Cordoba Argentinië) in het 'Haus der Kulturen der Welt' in Berlijn. Een deel van het werk dat daar te zien was wordt nu gepresenteerd in de Arnhemse Galerie 20x2, die gespecialiseerd is in hedendaagse niet-Westerse kunst.

'Die schöne Welt der bösen Kunst' luidde de ondertitel van de intertijd door Edition Cantz uitgebrachte catalogus. Deze catalogus is een deel uit de reeks 'Künstler der Welt' en zo is Blasi in een rijtje namen terechtgekomen van kunstenaars als de Zaïrees Bodys Isek Kingelez - bekend door zijn maquettes van fantasie architectuur -, Matias Kauage uit Nieuw Guinea en Choi Yan Chi uit Hong Kong.

Blasi woont en werkt sinds 1982 in Parijs iets buiten de Périphérique, dichtbij het Parijse Chinatown. In zijn aldaar tot stand gebrachte oeuvre is sprake van een hoogst persoonlijk en soms verwarrend commentaar op de 'mooie wereld van de slechte kunst'. Hij bedient zich daarbij van een Pop-art, stripachtige stijl die hier en daar doet denken aan werk van Reinier Lucassen. Post-modern met een quasi naïeve touch. Zo schilderde hij eens een bord gevuld met slechts vijf doperwten, een snippertje vis en een gehalveerde paddestoel. Bij dit hedendaagse stilleven schilderde hij in een zakelijke middenstandsletter 'Speculation (nouvelle cuisine)'.

Blasi speelt de rol van folkloristisch kunstenaar maar half. In de vijftien werken op papier die 20x2 presenteert, domineert een onbeholpen getekende Mickey Mouse. In Temps d'hecatombes is het muisje de verdrinkingsdood nabij; samen met een handvol blanco schilderijen dreigt hij meegezogen te worden in het zwarte gat van een draaikolk. In Christie's, een verwijzing naar het beroemde veilinghuis, zien we Mickey - geflankeerd door twee dollartekens - met witte handschoentjes en zwarte laarzen genageld aan het kruis waar de letters INRI hebben plaatsgemaakt voor 'Christie's'. De cartooneske voorstellingen zijn op zichzelf misschien niet altijd even origineel maar de ingetogen, wat droge schilderstijl levert vreemde beelden op, zeker in combinatie met de uitzonderlijke papiersoort, die Blasi heeft gebruikt. Het door hemzelf geschepte papier is gefabriceerd uit bananenbladeren en vermalen kartonnen dozen, afkomstig uit Chinatown. Op de wat ruige, licht-bruine ondergrond, die hiervan het resultaat is, weet Mickey zich ternauwernood aan te passen.

    • Mark Peeters