Minister Christopher tot Tokio: 'Grote landen houden zich aan afspraken'

TOKIO, 11 MAART. In ongewoon harde bewoording heeft de Amerikaanse minister van buitenlandse zaken, Warren Christopher, Japan ervan beschuldigd dat zijn markten gesloten houdt. “Grote landen houden zich aan hun afspraken”, aldus de bewindsman gisteravond op een persconferentie in de Japanse hoofdstad. Hij verwees daarbij naar de Japanse belofte om het Japanse handelsoverschot “siginificant” te verlagen. Het overschot groeit almaar, in januari nog met een record van twintig procent.

Christopher, drie dagen op bezoek in Tokio, zei nu de maatregelen te zullen afwachten die de Japanse regering in het vooruitzicht heeft gesteld. Eind deze maand zou zij bekendmaken hoe zij de Japanse markten verder wil openen voor Amerikaanse produkten en diensten.

Maar eerste kabinetssecretaris Takemura zei eerder deze week dat het alleen nog maar om algemene maatregelen zal gaan. De nadere uitwerking zou pas in juli volgen, aan de vooravond van de wereldtop van de G-7 in Napels. Volgens waarnemers laadt zodoende de Japanse regering de verdenking op zich dat zij alleen onder buitenlandse druk handelt. Dat zou in tegenstelling zijn met de uitspraak van premier Morihiro Hosokawa dat Japan “uit eigen belang” zijn markten niet langer moet afschermen voor buitenlandse concurrentie.

Volgens berichten in de Japanse pers is het vooral het verzet van bureaucraten tegen liberalisering en deregulering dat de Japanse regering machteloos maakt. Het coalitiekabinet maakt al maandenlang een wankele indruk. De media doen geloven dat de bureaucraten oppermachtig zijn, daarbij gesteund door bepaalde takken van industrie die duchtig te vrezen hebben van buitenlandse concurrentie. Hoewel de grote, internationaal opererende Japanse concerns krachtig voorstander zouden zijn van openstelling van de Japanse markten, zou hun invloed toch niet voldoende zijn om het verzet van de bureaucraten te breken.

Autoconcerns als Toyota, Nissan, Mazda zeiden de afgelopen dagen het voornemen te hebben meer Amerikaanse auto-onderdelen te kopen, maar dat zeiden ze in het verleden ook, zonder dat de bedragen die ze toen noemden ooit zijn gehaald. Bovendien rekenen ze de onderdelen mee, die zijn bestemd voor hun autofabrieken in de Verenigde Staten.