Keffel/Van Erven

Galerie Wanda Reiff, Lauriergracht 94, Amsterdam. Do t/m za 14-18u. Prijzen van 2700 gulden tot (Kneffels aquarellen) 4200 DM.

Galeriehoudster Wanda Reiff, bekend van haar galerie in Maastricht, heeft bij Adriaan van der Have (Galerie Torch) een 'pied à terre' gevonden aan de Lauriergracht in Amsterdam.

In de middagzon bij de gedeelde voordeur zat ze afgelopen zondag op haar post. “Adriaan werkt liever niet op zondag en mij maakt het niet uit. Soms pas ik op de zaak, soms hij, maar vaak zijn we hier ook allebei. (-) Natuurlijk, het gaat slecht met de verkoop maar je moet inventief zijn en daarbij, ik vind het hier gezellig. Je treft hier een geïnteresseerder publiek dan in Maastricht, waar mijn Duitse en Belgische klanten het al een tijd af laten weten. Er doet een verhaal over mij de ronde dat ik geen kunst onder de veertigduizend gulden verkoop. Nu kan ik hier bewijzen dat dat geenszins het geval is.”

De dubbeltentoonstelling die ze in het achterste gedeelte van de galerie heeft ingericht - voorin toont Torch grote glanzende kleurenfoto's van vervormde koperplaten, gemaakt door Winfred Evers - bestaat uit aquarellen van de Duitse Karin Kneffel en schilderijen van Jacques van Erven.

Karin Kneffel 'fruit in aquarel' staat op de uitnodigingskaart. Kan het damesachtiger? Kneffel aquarelleert fruit: rode appels, gele appels, wilde aardbeien, citroenen en bramen. Klein formaat op handgeschept papier, een handtekening in potlood eronder; precies zoals het hoort. Toch is er iets aan de hand met Kneffels fruit. Alle regels van de aquarelkunst lapt ze aan haar laars. Ze maakt er geen dromerige en waterige plaatjes van, maar intense, diepe bijna giftige voorstellingen. Ze houdt zich weliswaar aan een natuurgetrouwe weergave maar door vele laagjes over elkaar heen te aquarelleren ontstaat een heel dwingende en onrustbarende atmosfeer.

Van Erven vertoont minder neiging om zijn bloemmotieven op technisch gebied uit de toon te laten vallen. Hij schildert zijn bloemen vlot, losjes en efficiënt. Met oprechte belangstelling en liefde lijkt Van Erven zijn onderwerp te benaderen en dat is, al klinkt dat misschien wat vreemd, tamelijk uniek in de hedendaagse schilderkunst.

    • Mark Peeters