Geen verliesfinanciering; Andriessen: Dasa garant voor Fokker

ROTTERDAM, 11 MAART. Minister Andriessen (economische zaken) is niet van plan Fokker te hulp te schieten om het verlies van 460 miljoen van het vliegtuigconcern over 1993 gedeeltelijk te compenseren.

De bewindsman verklaarde dat dit ook niet nodig is aangezien het moederbedrijf van Fokker, het Duitse Dasa, voor de verliezen over 1993 financiële garanties heeft gegeven.

Andriessen zei gisteren na besloten overleg met de Kamercommissie van economische zaken wel bereid te bekijken of hij Fokker op een andere manier kan helpen. Hij gaat daar de komende dagen met de bedrijfsleiding van Fokker over praten. Zelf denkt de bewindsman aan het verstrekken van nieuwe ontwikkelingskredieten aan Fokker, dat eerder al 600 miljoen gulden aan dergelijke steun van de overheid heeft gekregen. Het vermogen van Fokker is door het verlies van 460 miljoen, dat ook volgens Andriessen verrassend hoog was, de “ondergrens genaderd”.

Fokker heeft bekend gemaakt te werken aan een verbetering van de balansverhoudingen. Dat zou ondermeer kunnen via een kapitaalinjectie. Maar minister Andriessen benadrukte dat Fokker de overheid “niet gevraagd heeft om geld”. De Nederlandse staat zal nog slechts twee jaar aandeelhouder blijven in Fokker op grond van de afspraken die hierover met Dasa zijn gemaakt.

Wanneer Fokker geld van de overheid krijgt in de vorm van ontwikkelingskredieten dan zal dat volgens Andriessen dienen te gebeuren onder strikte voorwaarden. Andriessen is niet bereid “zo maar iets te geven” en hij is zeker niet van plan geld te steken in verlies-financiering. Bovendien wil de minister in de onderhandelingen met Fokker meer weten over de boekhouding bij het bedrijf. Die kan volgens hem wel eens een te mooie voorstelling van zaken geven. “Bij vliegtuigen worden niet alleen de ontwikkelingskosten maar ook aanloopkosten als bezittingen opgevoerd op de balans (geactiveerd). Dat zou veranderen als Fokker onder vleugels van Dasa kwam, maar dat is onvoldoende gebeurd”, aldus Andriessen.

Volgens de minsiter kan het bedrijf nog heel wat leren van de “disciplines en methodes” van het Duitse moederconcern. Volgens de minister is het probleem rond de te hoge prijs van de vliegtuigrompen, die Dasa levert aan Fokker, nog niet helemaal opgelost, maar wel veel minder urgent geworden.