Fikse Britse boete voor Aegon

ROTTERDAM, 11 MAART. De op twee na grootste verzekeraar van Nederland, Aegon, heeft door de organisatie van gezamenlijke Britse verzekeraars een boete gekregen van 225.000 pond (640.000 gulden) wegens het niet naleven van procedures. Bovendien moet Aegon 65 klanten ter compensatie per persoon 10.000 pond oftewel 28.500 gulden schadevergoeding geven.

Dit heeft Aegon vanochtend desgevraagd bevestigd. Volgens de secretaris van de raad van bestuur van Aegon, drs. C.F. Brink, gaat het om de Britse levensverzekeraar AFCG waar 150 mensen werken. “De verzekeraar is in 1990 overgenomen. Het is wegens expansie niet gelukt om de administratie goed op orde te krijgen. Op dit moment wordt het bedrijf samengevoegd met de vorig jaar verworven grote levensverzekeraar Scottish Equitable.”

De organisatie die de boete heeft opgelegd, Lautro, is een organisatie van levensverzekeraars in Groot-Brittannië waarbij de verzekeraars zich vrijwillig kunnen aansluiten. In verband met de wildgroei van de mengvormen van verzekering en beleggingsprodukten, een soort kopsompolissen waar levensverzekeraar Vie d'Or in Nederland aan ten onder ging, heeft Lautro standaarden opgesteld. Belangrijk daarbij zijn procedures waardoor de ingelegde gelden niet belegd kunnen worden bij bevriende partijen. Aegon blijkt de afgesproken procedures niet in acht te hebben genomen.

De directeur van AFCG, P.G. Barnes, zegt in de Financial Times dat de actie afgezien van de boete Aegon bijna 500.000 pond, bijna 1,5 miljoen gulden gaat kosten. Dit bedrag wordt veroorzaakt door het tevreden stellen van klanten en het wijzigen van de systemen. Barnes heeft de zogenoemde 'compliance'-afdeling, die moet toezien op navolging van de procedures, uitgebreid. De afdeling zal in plaats van zes elf werknemers gaan tellen. Barnes verklaart de overtreding van de regels door de snelle uitbreinding van AFCG in de periode 1991 en 1992. Hij geeft toe dat hij niet in staat is geweest de administratie op orde te brengen.

Brink tilt niet zwaar aan de boete. “Nu de Lautro de regels opgesteld heeft, wil de organisatie meteen laten zien dat ze ook nageleefd moeten worden. Eerst is Legal & General aan de beurt geweest, nu wij. Ik verwacht dat er ook nog wel andere verzekeraars boetes zullen krijgen.”