Felle protesten tegen staatssteun Air France

BRUSSEL/PARIJS, 11 MAART. Europese luchtvaartmaatschappijen hebben gisteren ernstig bezwaar gemaakt tegen de miljardensteun die de Franse regering wil verlenen aan Air France. British Airways wil dat de Europese Commissie elke extra hulp aan de Franse luchtvaartmaatschappij tegenhoudt.

“Vorige maand heeft een commissie van wijze mannen Brussel gewaarschuwd dat het een harde houding moet aannemen tegen staatssteun aan luchtvaartmaatschappijen. Nu moet de tijger zijn tanden laten zien,” aldus voorzitter sir Michael Bishop van British Midland. In luchtvaartkringen in Brussel wordt gezegd dat de nieuwe Franse steun van meer dan zes miljard gulden Air France in staat stelt haar prijzen te laten zakken, wat de concurrentie voor problemen zal stellen. “Dit is de grootste testcase die de Europese Commissie ooit heeft gehad,” zo wordt gezegd.

British Airways en het Scandinavische SAS menen dat de Europese Commissie in het verleden reeds te toegevend is geweest tegenover Air France. Over eerdere steun buigt de commissie zich nog. Een woordvoerder van British Airways zei dat particuliere investeerders nooit zes miljard gulden zouden kunnen opbrengen. De Britse luchtvaartmaatschappij zal “onmiddellijk” bij de Europese Commissie aankloppen om de steun tegen te houden.

De aankondiging van de Franse overheidssteun voor Air France, die gepaard gaat met het schrappen van vijfduizend arbeidsplaatsen en als laatste kans voor de luchtvaartmaatschappij wordt gezien, viel samen met de aankondiging van de Europese Commissie dat zij een diepgaand onderzoek opent naar staatssteun voor de Griekse luchtvaartmaatschappij Olympic Airways (2,6 miljard gulden) en het Portugese TAP (2 miljard gulden). Dergelijke hulp mag alleen worden gegeven als het past binnen een herstructureringsplan, waardoor de levensvatbaarheid van een bedrijf wordt verzekerd. De hulp door de overheid mag volgens de Commissie niet tot gevolg hebben dat de financiële problemen worden afgewenteld op andere Europese luchtvaartmaatschappijen. (Reuter, AP, AFP)

Onze correspondent in Parijs voegt hieraan toe:

De eerste reacties van de vakbonden op het gisteren gepresenteerde reddingsplan van Air France zijn gematigd positief. Air France-president Christian Blanc mikt op een verbetering van de produktiviteit in drie jaar met 30 procent. In 1997 wil hij het bedrijf op het niveau van Lufthansa hebben gebracht. Air France moet radicaal afscheid nemen van zijn hiërarchische organisatievorm, te hoge salarissen en teveel verschillende en daardoor slecht gebruikte vliegtuigen. “Er is een schok door het bedrijf gegaan omdat de waarheid is gezegd”, aldus Blanc. “Het is beter de feiten te noemen dan te sterven zonder te weten waarom.”

De gematigde vakbond Force Ouvrière heeft bezwaar gemaakt tegen de bevriezing van de salarissen voor drie jaar, maar wil in dit stadium “geen spaak in het wiel van de direcie steken”. Ook de piloten hebben vrij positief gereageerd. Zij verlangen, behalve de aandelen die Blanc hen aanbiedt, ook een 'groeiplan' voor hun salarissen in ruil voor de voortgezette bevriezing en mogelijk zelfs verlaging van hun salarissen. Naar verluidt zijn die bij Air France zeer royaal. De communistische CGT en de CFDT veroordelen “de chantage door de overheid”. Blanc heeft gezegd dat hij alleen tekent als alle veertien bonden eind deze maand instemmen met het hele plan.

In een deze week verschenen boek verdedigt de in oktober door de regering min of meer ontslagen Air France-president Bernard Attali zijn beleid. Als de regering een paar dagen de rug recht had gehouden tegen de massale stakingen, dan had de reddingsoperatie even goed en sneller zijn beslag kunnen krijgen. In 'Les guerres du ciel' (Uitg. Fayard) verzet Attali zich tegen overigens de liberaliseringsgolf in de Europese luchtvaart. Die vindt hij geïmporteerd en on-Europees.