Carel Visser

Tegenbosch. T/m 31 mrt. Putterstraat 48, Heusden aan de Maas. Wo t/m zo 14-17u. Prijzen 1250 tot 30.000 gulden.

De wispelturige lijn in het oeuvre van Carel Visser heeft een vrolijke wending genomen. De beelden zijn frisser, onbekommender en Hollandser dan ooit. Eeuwige jeugd, altijd speels.

De tentoonstelling van zo'n vijfentwintig beelden, collages en tekeningen van Visser uit de afgelopen dertig, veertig jaar die deze maand in de galerie van Lambert Tegenbosch te zien is, lijkt op een beknopt overzicht van na-oorlogse beeldhouwkunst. Maar na een lange aanloop is Visser met zijn recente werk beland in onbekend vaarwater.

Door de jaren heen werd hij door uiteenlopende stromingen beïnvloed zonder zelf het voortouw te nemen, hetgeen hem overigens nooit is aangewreven. Van strenge geometrie in de jaren vijftig en zestig tot arte-povera in de jaren tachtig; Visser dobberde altijd vrolijk mee maar maakte er, zeker achteraf beschouwd, terloops toch altijd een Visser van.

Wie de aardigheid van zijn nieuwe beelden wil beleven kan zich het best niet te veel afvragen en dicht bij huis blijven om genoegen te nemen met wellicht de vaststelling dat het om simpele leuke beelden gaat. Lamptafel bijvoorbeeld, twee jaar geleden gemaakt van allerlei kant en klare materialen, is zo'n luchtig geval. Een huiskamerobject op vier ronde poten. Het blad is een merkwaardige sandwich: een vrijwel lege autobinnenband met daar bovenop bobbeltjesplastic en iets onbestemds ertussenin. Bovenop de sandwich ligt een plafonnière waarop bij wijze van finishing touch een bosje bokkehorentjes rust. De herkomst van het dragende gedeelte is onduidelijk. Voor toiletrolkokers zijn de poten veel te groot.