VOORKEUR FILM

THE AGE OF INNOCENCE Martin Scorseses getrouwe adaptatie van de gelijknamige roman van Edith Wharton moet veel van het ironisch commentaar en psychologisch inzicht van de schrijfster missen, maar een uitgekiende, veelzeggende aankleding biedt een welkome aanvulling op de inhoud. Met Michelle Pfeiffer als de vrijgevochten gravin Olenska, die opschudding veroorzaakt in de rigide Newyorkse society van 1870, en samen met de reeds verloofde Archer (Daniel Day-Lewis) lijdt onder een gevaarlijk smeulende, maar nimmer geconsumeerde passie. In 14 theaters.

BOB ROBERTS In satirische quasi-documentaire schetst debuterende regisseur Tim Robbins, die ook de titelrol vertolkt, de opkomst van een reactionaire en populistische Amerikaanse politicus: een voormalige folksinger, die gebruik maakt van de non-conformistische stijl van de jaren zestig, om de ideologie van hippies en liberals te bestrijden. Briljante persiflage vormt een tweeluik met Robert Altmans verwante anti-Hollywood-pamflet 'The Player'. Winterswijk, Scopein Rood.

CARLITO'S WAY Superieure film, waarmee Brian De Palma zich rehabiliteert en zich weer in het land van de mythe bevindt, waar personages mogen overdrijven. Al Pacino excelleert als een romantisch ingestelde, legendarische drugsbaron uit Spanisch Harlem, die na vijf jaar gevangenisstraf oprecht van plan is zijn leven te beteren, maar er tevens nogal ouderwetse opvattingen over loyaliteit op na houdt. Ook met Sean Penn als de corrupte, inhalige advocaat, aan wie Carlito zoveel verplicht is. In 25 theaters.

UN COEUR EN HIVER Geserreerde emotionele kamermuziek over de platonische vriendschap tussen twee vioolbouwers (Daniel Auteuil en André Dussollier), die verstoord wordt door een beiden begerende violiste (Emmanuelle Béart). Discreet fluisterend onthult regisseur Claude Sautet de moordkuilen in de harten van beheerste, sympathieke mensen. Alkmaar, Harmonie 3; Amstelveen, Cinema Oscar.

EDWARD II Gedreven door een woedende ondertoon verfilmde Derek Jarman, met hulp van verhelderende anachronismen, Christopher Marlowes stuk 'Edward II' (1593) tot een tragedie van indrukwekkende dimensies. De homoseksuele liefde van de Engelse koning Edward II voor Graaf Gaveston ontketent een burgeroorlog, niet in de laatste plaats door toedoen van koningin Isabella (een prachtige, in Venetië bekroonde, rol van Tilda Swinton) als monument van vernederde liefde. Nijmegen, Cinemariënburg.

FIORILE De gebroeders Paolo en Vittorio Taviani verzorgen met Fiorile in grootse, aan de opera ontleende, stijl twee gelijktijdige reizen: één door Toscane en één door de tijd, via de geschiedenis van rijkdom en macht in een Toscaanse familie die een vloek over zich afriep die van generatie op generatie wordt doorgegeven tot op heden. Amsterdam, Cinecenter; Utrecht, Springhaver; Arnhem, Filmhuis; Hoofddorp, Schouwburg Meerse.

MANHATTAN MURDER MYSTERY Milde, onbezorgde comedy, die minder eenvoudig is dan op het eerste gezicht lijkt, over het anonieme leven in de grote stad gaat, en op ingenieuze wijze naar tal van oude thrillers verwijst. Diane Keaton speelt de Miss Marple van Manhattan, die de buurman van moord verdenkt en Woody Allen tegen zijn zin in het onderzoek meesleept. Ook met Alan Alda en Anjelica Huston. Amsterdam, Tuschinski; Den Haag, Metropole; Den Bosch, Euro; Maastricht, Cine-K; Utrecht, Springhaver.

NAKED Verpletterend fresco van de onverschilligheid, de ambivalentie, de gewelddadigheid en de gevoelsarmoede in het Londen van de jaren negentig. Regisseur Mike Leigh laat zijn neurotische, permanent zichzelf ontvluchtende held Johnny (de formidabele David Thewlis te midden van een ijzersterk ensemble) dolen door een hel zonder idealen, idolen of ideologie, bepaald door materialisme en lichamelijkheid. In Amsterdam, Arnhem, Den Haag, Nijmegen, Rotterdam, Tilburg, Utrecht.

ORLANDO Schitterend uitgedoste, door Sally Potter muzikaal geregisseerde verfilming van Virginia Woolfs roman over een vier eeuwen, vele landen doorkruisende ideaalfiguur, die ook nog eens vanzelfsprekend van een edelman in een rechteloze vrouw verandert. De vertolking van Orlando door Tilda Swinton geeft het imposante plaatjesalbum een ziel en een reden. Amsterdam, Movies 1; Maastricht, Mabi 1; Middelburg, Schuttershof; Nijmegen, Cinemariënburg.

PASSION FISH Twee vrouwen met een Verleden strijken noodgedwongen neer in diep-Louisiana waar nooit iets verandert en waar de mensen namen dragen als DeLaFose. In deze geestige, warme film van John Sayles ontdekken ze dat zelfs koudbloedig geworden wezens als zij nog geschikt zijn voor de sensaties die het leven de moeite waard maken; vol hilarische visites en aanstekelijke cajun-muziek. Amsterdam, Movies 4; Utrecht, Springhaver 2.

THE REMAINS OF THE DAY Met flair en zwier en gesteund door de meer dan voortreffelijk spelende Anthony Hopkins en Emma Thompson verfilmde James Ivory Kazhuo Ishiguro's roman 'The Remains of de Day': over een butler die zich in de jaren dertig zo volmaakt als butler heeft opgesteld dat hij in 1958 nog steeds niet weet hoe hij moet leven. In Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Utrecht, Groningen, Leiden, Nijmegen, Wageningen.

SCHINDLER'S LIST Sobere en gewetensvolle verfilming door Steven Spielberg van Thomas Keneally's boek over de Sudetenduitser en zakenman Oskar Schindler, door wiens gezegende tussenkomst meer dan elfhonderd joden van de gaskamers in Auschwitz werden gered. De opportunist en oweeër wordt aanvankelijk met verve geportretteerd, maar de film wordt van begin af aan ook gekenmerkt door een griezelig soort vaart die past bij niet te stuiten gbeurtenissen en de onontkoombare systematiek van het judenfrei maken.

THE SNAPPER Verfilming van Roddy Doyle's gelijknamige boek door Stephen Frears speelt zich af in het noorden van Dublin. De twintigjarige dochter van de Curley's blijkt na een vrijblijvend nummertje zwanger te zijn, maar weigert de naam van de vader te onthullen. Een verheffend, maar nooit stichtelijk portret van een chaotisch huishouden, waar bloemrijke taal gebezigd wordt en de Guinness rijkelijk vloeit. In Amsterdam, Rotterdam, Breda, Eindhoven, Nijmegen, Wageningen.

TRAHIR Op basis van verhalen die hij hoorde van slachtoffers van Stalin en Ceausescu ontrafelt een naar Frankrijk gevluchte Roemeense cineast de vele kanten van het verraad van een, door Johan Leysen eminent gespeelde, dichter. Niet eerder bracht iemand in een zo barokke stijl een zo documentair aandoend wanhoopsgevoel in beeld. In een vracht aan fenomenale scènes omlijnt Radu Mihaileanu haarscherp de absurditeit die het leven in een heilstaat bepaalt. Amsterdam, Desmet.

EN VERDER: The Cement Garden, Amsterdam, The Movies; Leeuwarden, Filmhuis; Breda, Concordia; C'est arrive pres de chez vous (Man Bites Dog) Amsterdam, Meervaart; Middelburg, Schuttershof; Nijmegen, Cinemariënburg; The Piano, in 19 theaters, Reservoir Dogs, Groningen, Filmhuis; Sleepless in Seattle in 17 theaters.